Markkinointisuunnitelma kajaanilaiselle Daughter of the North - koruyritykselle
Luukkonen, Essi; Moilanen, Ville (2024)
Luukkonen, Essi
Moilanen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320014
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kajaanilaiselle koruyritykselle, joka on perustettu vuonna 2022. Kyseessä on siis vasta markkinoille tullut yritys. Markkinointisuunnitelma oli toimeksiantajalle ajankohtainen, koska yrityk- sessä ei ollut markkinoinnin osaajaa. Työ rajattiin koskemaan Instagramia ja TikTokia, koska ne ovat olleet yrityksen päämarkkinointikanavia. Opinnäytetyön tietoperustassa on markkinointisuunnitelman teko, läh- tökohta-analyysi, asiakastutkimus ja haastattelu, jotka olivat olennaisia markkinointisuunnitelman tekoa varten.
Markkinointisuunnitelman pohjaksi tehtiin asiakaskysely Webropolin avulla, johon asiakkaat pystyivät vas- taamaan Instagramin kautta ja messuilla, joissa yritys oli mukana kyselyn aikana. Kyselyyn vastaajille tarjot- tiin kannustimena alennuskoodi yrityksen verkkokauppaan. Asiakaskyselyn tuloksia hyödynnettiin markki- nointisuunnitelmassa. Tällöin asiakkaat pääsivät vaikuttamaan, millaista sisältöä he haluaisivat seurata. Yrittäjän haastattelu oli tärkeä osa lähtökohta-analyysiä varten.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin asiakaskysely ja siihen pohjautuva markkinointisuunnitelmaa, jota toimek- siantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa. Toimeksiantaja voi kehittää markkinointisuunnitelmaa itselleen so- pivaksi ja sen kehittäminen on myös kannattavaa, jotta se pysyy ajankohtaisena. Markkinointisuunnitelma on toteutettu vuosikellon muotoon, jotta se on rakenteeltaan mahdollisimman selkeä sekä helposti muo- kattavissa jatkokäyttöä ajatellen. Markkinointisuunnitelmalle on käyttöä jatkossakin, sillä toimeksiantaja on suunnitellut kansainvälisen verkkokaupan lanseeraamista tulevaisuudessa. Tähän liittyen on myös mah- dollista toteuttaa markkinatutkimus, jossa perehdytään tarkemmin kohdemaiden markkinoihin.
Markkinointisuunnitelman pohjaksi tehtiin asiakaskysely Webropolin avulla, johon asiakkaat pystyivät vas- taamaan Instagramin kautta ja messuilla, joissa yritys oli mukana kyselyn aikana. Kyselyyn vastaajille tarjot- tiin kannustimena alennuskoodi yrityksen verkkokauppaan. Asiakaskyselyn tuloksia hyödynnettiin markki- nointisuunnitelmassa. Tällöin asiakkaat pääsivät vaikuttamaan, millaista sisältöä he haluaisivat seurata. Yrittäjän haastattelu oli tärkeä osa lähtökohta-analyysiä varten.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin asiakaskysely ja siihen pohjautuva markkinointisuunnitelmaa, jota toimek- siantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa. Toimeksiantaja voi kehittää markkinointisuunnitelmaa itselleen so- pivaksi ja sen kehittäminen on myös kannattavaa, jotta se pysyy ajankohtaisena. Markkinointisuunnitelma on toteutettu vuosikellon muotoon, jotta se on rakenteeltaan mahdollisimman selkeä sekä helposti muo- kattavissa jatkokäyttöä ajatellen. Markkinointisuunnitelmalle on käyttöä jatkossakin, sillä toimeksiantaja on suunnitellut kansainvälisen verkkokaupan lanseeraamista tulevaisuudessa. Tähän liittyen on myös mah- dollista toteuttaa markkinatutkimus, jossa perehdytään tarkemmin kohdemaiden markkinoihin.