Kotihoidon kuvapuhelinpalvelun kehittäminen Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella: hyödyntäen asiakaskokemusta ja osaamisen johtamista.
Prepula, Linda (2024)
Prepula, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119569
Tiivistelmä
Digitaaliset terveyspalvelut mahdollistavat tukea ja hoivaa ihmisille heidän omissa kodeissaan. Kansainvälisten ja kansallisten tutkimusten sekä kartoitusten mukaan Suomessa digitaaliset taidot, osaaminen ja tahtotila ovat digitaalisten palvelujen suhteen myönteisiä ja osaaminen korkealla tasolla. Osaamisen johtaminen on kokonaisuus, jossa ymmärretään yksilön vahvuuksien ja osaamisen tuovan tiimitoiminnassa osaamista sekä kilpailukykyä koko organisaatiolle ja asiakkaiden hyväksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen kotihoidon etähoidon asiakkaiden kokemuksia kuvapuhelinpalvelusta. Kokemuksista tehdyn kyselyn tuloksia hyödynnettiin kotihoidon kuvapuhelinpalvelun sekä henkilökunnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön keskeisinä teemoina ovat etähoito, asiakasosallisuus ja osaamisen johtaminen sekä kehittäminen. Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda mallinnus esihenkilöille kotihoidon etähoidon kehittämisestä osaamisen johtamisen näkökulmasta.
Tulosten mukaan Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen kotihoidon kuvapuhelinpalvelun asiakkaat olivat tyytyväisiä palvelun kokonaistoimivuuteen ja vuorovaikutuksellisiin asioihin. Kuvapuhelinpalvelun asiakkaat toivoivat kehittämistä mm. kuvapuhelinlaitteen ominaisuuksiin ja palvelunajankohtaan liittyviin asioihin. Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä nykyiseen kuvapuhelinpalveluun, toiveissa tuotiin esille mm. erilaiset ryhmätoiminnat ja asiointiajan pidentäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen kotihoidon etähoidon asiakkaiden kokemuksia kuvapuhelinpalvelusta. Kokemuksista tehdyn kyselyn tuloksia hyödynnettiin kotihoidon kuvapuhelinpalvelun sekä henkilökunnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön keskeisinä teemoina ovat etähoito, asiakasosallisuus ja osaamisen johtaminen sekä kehittäminen. Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda mallinnus esihenkilöille kotihoidon etähoidon kehittämisestä osaamisen johtamisen näkökulmasta.
Tulosten mukaan Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen kotihoidon kuvapuhelinpalvelun asiakkaat olivat tyytyväisiä palvelun kokonaistoimivuuteen ja vuorovaikutuksellisiin asioihin. Kuvapuhelinpalvelun asiakkaat toivoivat kehittämistä mm. kuvapuhelinlaitteen ominaisuuksiin ja palvelunajankohtaan liittyviin asioihin. Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä nykyiseen kuvapuhelinpalveluun, toiveissa tuotiin esille mm. erilaiset ryhmätoiminnat ja asiointiajan pidentäminen.