Taloudenseurannan kehittäminen Yritys X:n eri asiakkuuksien kiinteistöissä ylläpidon näkökulmasta
Ehrukainen, Joonas (2024)
Ehrukainen, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018594
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Yritys X. Tavoitteena oli tutkia miten kehittää Yrityksen X taloudenseurantaa asiakkuuksien kiinteistöjen ylläpidossa. Opinnäytetyössä käsiteltiin yleisesti kiinteistömanageerausta, kiinteistöjen ylläpitoa ja taloudenseurantaa käsitteenä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön teoriaperusta käsitteli kiinteistömanageerausta, kiinteistöjen ylläpitoa ja siihen liittyviä kustannuksia. Teoriaperustassa tarkasteltiin kiinteistömanageerausta, kiinteistömanagerin tehtäviä ja toimenkuvaa yleisesti. Teoriassa tarkasteltiin myös kiinteistöjen ylläpitoa ja siihen liittyviä kustannuksia. Taloudenseurannan osalta teoriaperustassa käytiin läpi kiinteistöjen tyypillisimpiä kulueriä Suomessa. Lisäksi kerrottiin mistä johtuu ylläpitokustannusten nousu viimeisten vuosien aikana. Tutkimuksen empiria koostui seitsemästä asiantuntijahaastattelusta. Työssä tutkittiin, mitä haasteita kiinteistömanageri kohtaa asiakkuuksien kiinteistöjen taloudenseurannassa. Tavoitteena oli myös tutkia, mitä kehityskohtia voidaan löytää asiakkuuksien kiinteistöjen taloudenseurantaan.
Tutkimustulosten perusteella oli mahdollista tehdä johtopäätös, että tiivis yhteistyö eri sidosryhmien, kuten huoltohenkilöstön, urakoitsijoiden ja asiakkaiden, kanssa voi parantaa taloudenseurannan tarkkuutta ja tehokkuutta. Selkeä kommunikaatio ja tiedonvaihto voivat auttaa hallitsemaan kustannuksia ja varmistamaan, että projektit etenevät suunnitellusti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön teoriaperusta käsitteli kiinteistömanageerausta, kiinteistöjen ylläpitoa ja siihen liittyviä kustannuksia. Teoriaperustassa tarkasteltiin kiinteistömanageerausta, kiinteistömanagerin tehtäviä ja toimenkuvaa yleisesti. Teoriassa tarkasteltiin myös kiinteistöjen ylläpitoa ja siihen liittyviä kustannuksia. Taloudenseurannan osalta teoriaperustassa käytiin läpi kiinteistöjen tyypillisimpiä kulueriä Suomessa. Lisäksi kerrottiin mistä johtuu ylläpitokustannusten nousu viimeisten vuosien aikana. Tutkimuksen empiria koostui seitsemästä asiantuntijahaastattelusta. Työssä tutkittiin, mitä haasteita kiinteistömanageri kohtaa asiakkuuksien kiinteistöjen taloudenseurannassa. Tavoitteena oli myös tutkia, mitä kehityskohtia voidaan löytää asiakkuuksien kiinteistöjen taloudenseurantaan.
Tutkimustulosten perusteella oli mahdollista tehdä johtopäätös, että tiivis yhteistyö eri sidosryhmien, kuten huoltohenkilöstön, urakoitsijoiden ja asiakkaiden, kanssa voi parantaa taloudenseurannan tarkkuutta ja tehokkuutta. Selkeä kommunikaatio ja tiedonvaihto voivat auttaa hallitsemaan kustannuksia ja varmistamaan, että projektit etenevät suunnitellusti.