Vastuullisuusviestintä case-yritysten verkkosivuilla
Ahlgren, Juha (2024)
Ahlgren, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018829
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin case-yritysten DSV:n ja DB Schenkerin vastuullisuusviestintää verkkosivuilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä, miten case yritykset viestivät vastuullisuudestaan verkkosivuillaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui vastuullisuuden keskeisien käsitteiden esittelystä rajattuna kuljetusyrityksiin ja edelleen valittuihin case-yrityksiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, tarkemmin, tapaustutkimuksena. Tapaustutkimuksen tuloksista suoritettiin vertailu case-yritysten verkkosivujen vastuullisuusviestinnän välillä. Vastuullisuusviestintää tarkasteltiin verkkosivuilla ympäristövastuullisuuden, sosiaalisen vastuullisuuden sekä taloudellisen vastuullisuuden näkökulmista.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että molemmat yrityksen pitävät vastuullisuusviestintää keskeisenä osana verkkosivujen viestinnässä. DSV:n verkkosivut ovat käyttäjäystävällisemmät ja DSV viestii vastuullisuudestaan kattavammin. DSV suoriutuu viestinnässään paremmin, kuin verrattava DB Schenker.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui vastuullisuuden keskeisien käsitteiden esittelystä rajattuna kuljetusyrityksiin ja edelleen valittuihin case-yrityksiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, tarkemmin, tapaustutkimuksena. Tapaustutkimuksen tuloksista suoritettiin vertailu case-yritysten verkkosivujen vastuullisuusviestinnän välillä. Vastuullisuusviestintää tarkasteltiin verkkosivuilla ympäristövastuullisuuden, sosiaalisen vastuullisuuden sekä taloudellisen vastuullisuuden näkökulmista.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että molemmat yrityksen pitävät vastuullisuusviestintää keskeisenä osana verkkosivujen viestinnässä. DSV:n verkkosivut ovat käyttäjäystävällisemmät ja DSV viestii vastuullisuudestaan kattavammin. DSV suoriutuu viestinnässään paremmin, kuin verrattava DB Schenker.