Kemikaalien ostaminen, säilyttäminen ja käytöstä syntyneiden jätteiden käsitteleminen : kuvaus Centria-ammattikorkeakoulun opetuslaboratoriosta
Tuunala, Sofia (2024)
Tuunala, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119614
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan kemikaalien ostamista, säilyttämistä ja käytöstä syntyneiden jätteiden käsittelyä. Aiheita pyrittiin kertomaan opetuslaboratorion näkökulmasta. Opinnäytetyötä varten täydennettiin jo opiskeluaikana kertynyttä tietämystä Centria-ammattikorkeakoulun opetuslaboratorion käytänteistä. Tietoa kerättiin muun muassa haastattelemalla laboratorion vastuuhenkilöä.
Työssä aihealueet – kemikaalien ostaminen, säilytys ja käytöstä syntyneiden jätteiden käsittely – on jaettu omiin osioihin. Kemikaalien säilytyksen osiossa kerrotaan myös kemikaalien varastoinnista. Jokainen osio sisältää kuvauksen toiminnasta Centrian opetuslaboratoriossa, teoriaa ja pohdintaa aiheesta. Työn lopussa mietitään vaihtoehtoisia työohjeita Centriassa tällä hetkellä käytettäviin työohjeisiin tai niiden muuttamista.
Opinnäytetyön tiedoista on mahdollisesti hyötyä Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja muille opetuslaboratoriossa työskenteleville henkilöille. Centrian kemianopettajat voivat käyttää työtä opetuksen kehittämiseen. Opinnäytetyössä esitettyjen pohdintojen avulla pystytään esimerkiksi tiedottamaan jätteiden lajittelusta paremmin.
Työssä aihealueet – kemikaalien ostaminen, säilytys ja käytöstä syntyneiden jätteiden käsittely – on jaettu omiin osioihin. Kemikaalien säilytyksen osiossa kerrotaan myös kemikaalien varastoinnista. Jokainen osio sisältää kuvauksen toiminnasta Centrian opetuslaboratoriossa, teoriaa ja pohdintaa aiheesta. Työn lopussa mietitään vaihtoehtoisia työohjeita Centriassa tällä hetkellä käytettäviin työohjeisiin tai niiden muuttamista.
Opinnäytetyön tiedoista on mahdollisesti hyötyä Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja muille opetuslaboratoriossa työskenteleville henkilöille. Centrian kemianopettajat voivat käyttää työtä opetuksen kehittämiseen. Opinnäytetyössä esitettyjen pohdintojen avulla pystytään esimerkiksi tiedottamaan jätteiden lajittelusta paremmin.