Vastuullisuusviestinnän digitaalisen oppaan ja tarkistuslistan suunnittelu : case: Kaski Creative Agency
Rasila, Meri (2024)
Rasila, Meri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018835
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona mainos- ja designtoimisto Kaski Creative Agencylle. Työnäyte suunniteltiin yhdessä Kasken kollegan ja copywriterin Saga Tannerin kanssa. Työn tavoitteena oli saada markkinoinnin ammattilaiset tekemään eettisesti kestävää vastuullisuusviestintää. Suunnittelussa keskityttiin tarjoamaan markkinoinnin tekijöille toimiva ja houkutteleva työkalu vastuullisuusviestinnän oppaan ja tarkistuslistan muodossa. Oppaan tavoitteena oli opastaa ja selventää ajantasoiset säännöt ja keskeiset näkökulmat vastuullisuusviestinnässä ja selkeyttää itse viestinnän suunnitteluprosessia.
Oppaan visuaalinen ilme ja käyttökokemus vaikuttivat sen hyödyllisyyteen ja houkuttelevuuteen markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa. Suunnittelu toteutettiin käyttäjäkeskeisesti. Oppaan visuaalisuus ja formaatti suunniteltiin mielenkiintoa herättäväksi ja helppokäyttöiseksi.
Opas jaettiin kahteen osaan: informatiiviseen oppaaseen ja tarkistuslistaan, tarjoten käyttäjilleen tarvittavat tiedot ja työkalut yhtenä selkeänä kokonaisuutena. Lisäksi käyttäjätestausta ja palautetta hyödynnettiin oppaan ja tarkistuslistan kehityksessä.
Opinnäytetyössä avataan vastuullisuusviestinnän haasteita ja ratkaisuja. Lisäksi työssä tutkitaan digitaalisen formaatin mahdollisuuksia käytettävyyden ja visuaalisen kiinnostavuuden näkökulmasta. The thesis was conducted as a commission for an advertising and design agency Kaski Creative Agency. The work was developed in collaboration with Kaski colleague and copywriter Saga Tanner. The aim of the work was to encourage marketing professionals to engage in ethically sustainable and responsible communication. The focus of the design was to provide marketing professionals with a functional and appealing tool in the form of a sustainability communication guide and checklist. The goal of the guide was to provide guidance and clarity on current rules and key perspectives in sustainability communication, as well as to streamline the communication planning process.
The visual appearance and user experience of the guide significantly influenced its usefulness and attractiveness among marketing professionals. The design was carried out with a user-centered approach, ensuring that the visual style and format of the guide were engaging and user-friendly.
The guide was divided into two parts: an informative guide and a checklist, offering users the necessary information and tools as a clear and comprehensive package. Additionally, user testing and feedback were utilized in the development of the guide and checklist.
The thesis explores the challenges and solutions of sustainability communication. Additionally, it investigates the possibilities of the digital format from the perspectives of usability and visual appeal.
Oppaan visuaalinen ilme ja käyttökokemus vaikuttivat sen hyödyllisyyteen ja houkuttelevuuteen markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa. Suunnittelu toteutettiin käyttäjäkeskeisesti. Oppaan visuaalisuus ja formaatti suunniteltiin mielenkiintoa herättäväksi ja helppokäyttöiseksi.
Opas jaettiin kahteen osaan: informatiiviseen oppaaseen ja tarkistuslistaan, tarjoten käyttäjilleen tarvittavat tiedot ja työkalut yhtenä selkeänä kokonaisuutena. Lisäksi käyttäjätestausta ja palautetta hyödynnettiin oppaan ja tarkistuslistan kehityksessä.
Opinnäytetyössä avataan vastuullisuusviestinnän haasteita ja ratkaisuja. Lisäksi työssä tutkitaan digitaalisen formaatin mahdollisuuksia käytettävyyden ja visuaalisen kiinnostavuuden näkökulmasta.
The visual appearance and user experience of the guide significantly influenced its usefulness and attractiveness among marketing professionals. The design was carried out with a user-centered approach, ensuring that the visual style and format of the guide were engaging and user-friendly.
The guide was divided into two parts: an informative guide and a checklist, offering users the necessary information and tools as a clear and comprehensive package. Additionally, user testing and feedback were utilized in the development of the guide and checklist.
The thesis explores the challenges and solutions of sustainability communication. Additionally, it investigates the possibilities of the digital format from the perspectives of usability and visual appeal.