Perehdytyksen vaikutus sitoutumiseen
Kymén, Suvi (2024)
Kymén, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119652
Tiivistelmä
Työelämän murroksen seurauksena työntekijöiden osaamisesta on kehittynyt yrityksille keskeisin kilpailutekijä. Yksi tehokas keino kehittää ja ylläpitää työntekijöiden osaamista on perehdytys. Opinnäytetyön tarkoituksena on etsiä Pietarsaaren sellutehtaan perehdytysprosessin kehityskohteita ja tarjota ehdotuksia perehdytysprosessin kehittämiseen, sekä selvittää voiko perehdytyksellä vaikuttaa myös uusien työntekijöiden sitoutumiseen. Perehdytysprosessia kehittämällä pyritään tulevaisuudessa saamaan työntekijät sitoutumaan kohdeyritykseen ja -yksikköön sekä työhön voimakkaammin.
Opinnäytetyön tietoperusta on kaksiosainen. Ensimmäinen osa käsittelee perehdytystä ja toinen osa taas sitoutumista. Tutkimusosuus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelut. Aineisto on kerätty keväällä 2024 haastattelemalla uusia työntekijöitä sekä kokeneempia työntekijöitä ja lähiesihenkilöitä, joilla on pitkä kokemus perehdyttämisestä. Analyysimenetelmäksi valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että perehdytys vaikutti työntekijöiden sitoutumiseen ja, että perehdytysprosessista löytyi useita eri kehityskohteita. Perehdytys vaikutti suoraan osaamisen kautta työhön sitoutumiseen ja epäsuorasti sosiaalisten suhteiden kautta myös organisaatiositoutumiseen. Haastateltavat kykenivät myös tunnistamaan sosialisaation, resurssit, odotukset, esiperehdytyksen sekä perehdytyksen aloituksen ja perehdytettävien vastaanoton niiksi tekijöiksi, jotka erityisesti vaikuttivat sitoutumiseen perehdytyksen aikana. Lisäksi uusien työntekijöiden voitiin todeta olevan pääsääntöisesti sitoutuneita työhönsä ja heiltä löytyi myös halukkuutta sitoutua yksikköön ja yritykseen tulevaisuudessa. Uudet työntekijät osoittavat myös viitteitä siitä, että he ovat affektiivisesti ja jatkuvasti sitoutuneita yritykseen. Perehdytysprosessin merkittävin kehityskohde oli taas perehdytyksen strukturoidun seurannan puute. Lisäksi muiksi kehityskohteiksi tunnistettiin muun muassa perehdytyssuunnitelmat, perehdytyksien kestot, perehdyttäjien motivaatio, odotuksien ja mielikuvien kirkastaminen uusille työntekijöille ja esiperehdytyksen kehittäminen. Kehityskohteiden perusteella yksikölle esiteltiin erilaisia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tietoperusta on kaksiosainen. Ensimmäinen osa käsittelee perehdytystä ja toinen osa taas sitoutumista. Tutkimusosuus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelut. Aineisto on kerätty keväällä 2024 haastattelemalla uusia työntekijöitä sekä kokeneempia työntekijöitä ja lähiesihenkilöitä, joilla on pitkä kokemus perehdyttämisestä. Analyysimenetelmäksi valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että perehdytys vaikutti työntekijöiden sitoutumiseen ja, että perehdytysprosessista löytyi useita eri kehityskohteita. Perehdytys vaikutti suoraan osaamisen kautta työhön sitoutumiseen ja epäsuorasti sosiaalisten suhteiden kautta myös organisaatiositoutumiseen. Haastateltavat kykenivät myös tunnistamaan sosialisaation, resurssit, odotukset, esiperehdytyksen sekä perehdytyksen aloituksen ja perehdytettävien vastaanoton niiksi tekijöiksi, jotka erityisesti vaikuttivat sitoutumiseen perehdytyksen aikana. Lisäksi uusien työntekijöiden voitiin todeta olevan pääsääntöisesti sitoutuneita työhönsä ja heiltä löytyi myös halukkuutta sitoutua yksikköön ja yritykseen tulevaisuudessa. Uudet työntekijät osoittavat myös viitteitä siitä, että he ovat affektiivisesti ja jatkuvasti sitoutuneita yritykseen. Perehdytysprosessin merkittävin kehityskohde oli taas perehdytyksen strukturoidun seurannan puute. Lisäksi muiksi kehityskohteiksi tunnistettiin muun muassa perehdytyssuunnitelmat, perehdytyksien kestot, perehdyttäjien motivaatio, odotuksien ja mielikuvien kirkastaminen uusille työntekijöille ja esiperehdytyksen kehittäminen. Kehityskohteiden perusteella yksikölle esiteltiin erilaisia kehitysehdotuksia.