Diabetesta sairastavan jalkojen tutkiminen ja riskiluokittelu : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Jokivirta, Katja; Nordenswan, Anna; Susi, Mirel (2024)
Jokivirta, Katja
Nordenswan, Anna
Susi, Mirel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018901
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli diabetesta sairastavan jalkojen tutkiminen. Tavoitteena oli tuottaa opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille lisäten heidän tietouttaan aiheesta. Videossa käsiteltiin diabetesta sairastavan jalkojen kliinistä tutkimista ja riskiluokittelua. Työssä tuotiin esiin myös omahoidon merkityksellisyys. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä lineaarisen mallin mukaan.
Diabetesta sairastavan jalkaongelmat ja niistä aiheutuvat kustannukset ovat merkittävä kansanterveydellinen ja -taloudellinen haaste. Opinnäytetyössä huomioitiin perusterveydenhuollossa toteutettavan ennaltaehkäisevän työn tärkeys.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi LAB-ammattikorkeakoulu. Aihe tuli koulun tarpeesta saada oppimateriaalia sisätautikirurgisen hoitotyön kurssille. Video esiteltiin sairaanhoitajaopiskelija ryhmälle ja se päätyi LAB-ammattikorkeakoulun käyttöön. Palautetta kerättiin opiskelijoilta sähköisellä kyselylomakkeella.
Saadun palautteen perusteella opetusvideo koettiin hyödylliseksi ja informatiiviseksi. Yli puolet vastaajista piti videota sopivan pituisena. Eniten mielipiteitä jakoi videon visuaalinen toteutus. Video koettiin yleisesti sisällöltään hyväksi.
Diabetesta sairastavan jalkaongelmat ja niistä aiheutuvat kustannukset ovat merkittävä kansanterveydellinen ja -taloudellinen haaste. Opinnäytetyössä huomioitiin perusterveydenhuollossa toteutettavan ennaltaehkäisevän työn tärkeys.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi LAB-ammattikorkeakoulu. Aihe tuli koulun tarpeesta saada oppimateriaalia sisätautikirurgisen hoitotyön kurssille. Video esiteltiin sairaanhoitajaopiskelija ryhmälle ja se päätyi LAB-ammattikorkeakoulun käyttöön. Palautetta kerättiin opiskelijoilta sähköisellä kyselylomakkeella.
Saadun palautteen perusteella opetusvideo koettiin hyödylliseksi ja informatiiviseksi. Yli puolet vastaajista piti videota sopivan pituisena. Eniten mielipiteitä jakoi videon visuaalinen toteutus. Video koettiin yleisesti sisällöltään hyväksi.