Ulkopedagogiikka lasten fyysisen aktiivisuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksessa
Tiittanen, Laura (2024)
Tiittanen, Laura
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018912
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä varhaiskasvattajien mahdollisuuksia hyödyntää ulkopedagogiikkaa lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa opas ulkopedagogiikan hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa.
Fyysisen aktiivisuuden edistäminen varhaislapsuudessa on tärkeää, sillä fyysisen aktiivisuuden suhteen elintavat alkavat muodostua jo ensimmäisten ikävuosien aikana. Varhaiskasvatuksessa lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavat niin fyysiset kuin sosiaaliset tekijät sekä varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri.
Varhaiskasvatuksessa suurin osa lasten fyysisestä aktiivisuudesta toteutuu ulkoilun aikana, joten ulkopedagogiikka tarjoaa hyvät mahdollisuudet lasten fyysisen aktiivisuuden edistämiseen. Luonnolla ja ulkoympäristöllä on myös useita positiivisia vaikutuksia terveyteen, hyvinvointiin ja lapsen kehitykseen.
Opinnäytetyössä toteutettiin yli 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvattajille suunnattu opas ulkopedagogiikan hyödyntämisestä lasten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä. Opas toteutettiin lineaarisen mallin mukaan. Opas sisältää tietoa fyysisen aktiivisuuden suosituksista, lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavista tekijöistä varhaiskasvatuksessa ja motoristen taitojen kehityksen tukemisesta sekä antaa vinkkejä ulkopedagogiikan toteuttamiseen ja lasten fyysisen aktiivisuuden edistämiseen varhaiskasvatuksessa.
Fyysisen aktiivisuuden edistäminen varhaislapsuudessa on tärkeää, sillä fyysisen aktiivisuuden suhteen elintavat alkavat muodostua jo ensimmäisten ikävuosien aikana. Varhaiskasvatuksessa lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavat niin fyysiset kuin sosiaaliset tekijät sekä varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri.
Varhaiskasvatuksessa suurin osa lasten fyysisestä aktiivisuudesta toteutuu ulkoilun aikana, joten ulkopedagogiikka tarjoaa hyvät mahdollisuudet lasten fyysisen aktiivisuuden edistämiseen. Luonnolla ja ulkoympäristöllä on myös useita positiivisia vaikutuksia terveyteen, hyvinvointiin ja lapsen kehitykseen.
Opinnäytetyössä toteutettiin yli 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvattajille suunnattu opas ulkopedagogiikan hyödyntämisestä lasten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä. Opas toteutettiin lineaarisen mallin mukaan. Opas sisältää tietoa fyysisen aktiivisuuden suosituksista, lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavista tekijöistä varhaiskasvatuksessa ja motoristen taitojen kehityksen tukemisesta sekä antaa vinkkejä ulkopedagogiikan toteuttamiseen ja lasten fyysisen aktiivisuuden edistämiseen varhaiskasvatuksessa.