Digitaalisen markkinoinnin tiekartan kehittäminen Kainuun matkailuyrittäjille
Shevchenko, Anna (2024)
Shevchenko, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320062
Tiivistelmä
Vuonna 2020 koronan mukanaan tuoma romahdus näkyi Kainuun matkailuklusterin toiminnassa ja liikevaihdossa. Kainuun ammattiopisto ryhtyi toimimaan ja suunnittelemaan matkailuhanketta, jonka päätavoitteena oli parantaa Kainuun matkailuyrittäjien digitaitoja ja vahvistaa heidän osaamistaan digitaalisessa markkinoinnissa. Tavoitteena oli, että kainuulaiset matkailutuotteet ja palvelut olisivat myynnissä monikanavaisesti ja niiden löydettävyys ja ostettavuus paranisivat. Hankkeen toteutusaika oli 1.12.2021 –
31.12.2023, ja sen aikana järjestettiin onnistuneesti parikymmentä digimarkkinointi aiheista koulutusta vastaamaan yritysten kehittämisiin ja huomioiden digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet.
Hankkeen päättyessä osallistujilta kysyttiin heidän mielipiteitään ja palautetta hankkeen toiminnasta. Palautteista kävi selväksi, että hankkeen valmennukset koettiin erittäin hyödyllisiksi ja vastaavanlaisia käytännönläheisiä koulutuksia olisi hyvä järjestää pienyrittäjille säännöllisesti. Tästä syntyi idea tehdä tutkimusta, jonka aikana tutkittiin yrittäjien digiosaamisen lähtötilanne, heidän digiosaamisen kehittämistarpeensa sekä heidän odotuksensa digitaalisen osaamisen suhteen ja tarvittavat taidot, että voi menestyä nykypäivän digitaalisessa ympäristössä.
Työn tarkoituksena on tutkimuksen tuloksia analysoimalla kehittää digitaalisen matkailumarkkinoinnin tiekartta, jota Kainuun matkailusektorin yritykset ja muut toimijat voivat hyödyntää. Digitaalisen matkailumarkkinoinnin tiekartan sisältö pohjautuu pitkälti hankkeen digimarkkinoinnin valmennusten sisältöön, yrittäjien loppukyselyssä antamiin palautteisiin ja toiveisiin sekä matkailualueen tarpeisiin, jotka nousivat esille matkailuasiantuntijoiden teemahaastattelujen aikana. Tiekartta sisältää seitsemän aihepiiriä: digitaalisen markkinoinnin strategia, sisällöntuotanto, sosiaalinen media, hakukoneet ja digitaalinen löydettävyys, verkkokauppa ja digitaalinen saavutettavuus, kyberturvallisuus sekä luovuus ja innovaatio. Lopullinen tuote on selkeä ja nopeasti omaksuttava, ja mikroyritysten on helppo ottaa se heti käyttöön. Se tarjoa yrittäjille
konkreettisia ja käytännöllisiä vinkkejä, joilla he voivat parantaa omaa digimarkkinointiaan, edistää digitaalista löydettävyyttä ja kasvattaa liiketoimintaansa digitaalisessa ympäristössä.
Tänä päivänä aktiivinen toiminen digitaalisessa ympäristössä on yksi tärkeimmistä painopisteistä yritysten strategisessa työssä ja tämän opinnäytetyön kehittämistehtävällä on tarkoitus kannustaa pieniä yrityksiä panostamaan siihen pienten ja yksinkertaisten askelten kautta. Digimarkkinoinnin osaamisen tasolla ja yrityksen aktivisuudella somessa on suora vaikutus yrityksen myyntiin, kilpailukykyyn ja kasvuun. Auttamalla pieniä yrityksiä parantamaan digitaitoja voidaan vaikuttaa koko Kainuun matkailuklusterin digitalisaation
edistämineen ja sitä kautta taata Kainuun riittävä veto-, pito- ja elinvoima.
31.12.2023, ja sen aikana järjestettiin onnistuneesti parikymmentä digimarkkinointi aiheista koulutusta vastaamaan yritysten kehittämisiin ja huomioiden digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet.
Hankkeen päättyessä osallistujilta kysyttiin heidän mielipiteitään ja palautetta hankkeen toiminnasta. Palautteista kävi selväksi, että hankkeen valmennukset koettiin erittäin hyödyllisiksi ja vastaavanlaisia käytännönläheisiä koulutuksia olisi hyvä järjestää pienyrittäjille säännöllisesti. Tästä syntyi idea tehdä tutkimusta, jonka aikana tutkittiin yrittäjien digiosaamisen lähtötilanne, heidän digiosaamisen kehittämistarpeensa sekä heidän odotuksensa digitaalisen osaamisen suhteen ja tarvittavat taidot, että voi menestyä nykypäivän digitaalisessa ympäristössä.
Työn tarkoituksena on tutkimuksen tuloksia analysoimalla kehittää digitaalisen matkailumarkkinoinnin tiekartta, jota Kainuun matkailusektorin yritykset ja muut toimijat voivat hyödyntää. Digitaalisen matkailumarkkinoinnin tiekartan sisältö pohjautuu pitkälti hankkeen digimarkkinoinnin valmennusten sisältöön, yrittäjien loppukyselyssä antamiin palautteisiin ja toiveisiin sekä matkailualueen tarpeisiin, jotka nousivat esille matkailuasiantuntijoiden teemahaastattelujen aikana. Tiekartta sisältää seitsemän aihepiiriä: digitaalisen markkinoinnin strategia, sisällöntuotanto, sosiaalinen media, hakukoneet ja digitaalinen löydettävyys, verkkokauppa ja digitaalinen saavutettavuus, kyberturvallisuus sekä luovuus ja innovaatio. Lopullinen tuote on selkeä ja nopeasti omaksuttava, ja mikroyritysten on helppo ottaa se heti käyttöön. Se tarjoa yrittäjille
konkreettisia ja käytännöllisiä vinkkejä, joilla he voivat parantaa omaa digimarkkinointiaan, edistää digitaalista löydettävyyttä ja kasvattaa liiketoimintaansa digitaalisessa ympäristössä.
Tänä päivänä aktiivinen toiminen digitaalisessa ympäristössä on yksi tärkeimmistä painopisteistä yritysten strategisessa työssä ja tämän opinnäytetyön kehittämistehtävällä on tarkoitus kannustaa pieniä yrityksiä panostamaan siihen pienten ja yksinkertaisten askelten kautta. Digimarkkinoinnin osaamisen tasolla ja yrityksen aktivisuudella somessa on suora vaikutus yrityksen myyntiin, kilpailukykyyn ja kasvuun. Auttamalla pieniä yrityksiä parantamaan digitaitoja voidaan vaikuttaa koko Kainuun matkailuklusterin digitalisaation
edistämineen ja sitä kautta taata Kainuun riittävä veto-, pito- ja elinvoima.