Maksukorttien hallintamallin kehittäminen Järvenpään kaupungissa
Elomaa, Nina (2024)
Elomaa, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119063
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli maksukorttien hallintamallin kehittäminen Järvenpään kaupungissa. Työn tavoitteena oli kuvata maksukorttien hallinnan nykytila ja tarkastella siinä olevia riskejä. Sekä niiden perusteella määritettiin ja toteutettiin kehitysideat ja tehtiin korttikohtaiset ohjeistukset. Tavoitteena oli yhtenäistää maksukorttien hallintamallin toimivuutta ja parantaa riskienhallintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui taloushallinnon prosessien kehittämisestä sekä maksukorttiprosessista yleisellä tasolla. Erityispaino oli prosessin kehittämisessä. Tietoperustaan kuului myös osuus, jossa tarkasteltiin riskinhallintaa julkishallinnon näkökulmasta. Toiminnallinen opinnäytetyö oli ammattikäytännön, teorian ja kokemuksen yhteensovittamista.
Toiminnallinen osuus toteutettiin työelämän kehittämisen kautta Järvenpään kaupungissa. Työelämän kehittämistutkimukseen käytettiin toimintatutkimuksen ja konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapojen piirteitä. Aineistonkeruumenetelminä olivat keskustelut, haastattelut, havainnointi sekä tietokirjallisuus ja dokumentit. Syvähaastatteluissa selvitettiin maksukorttiprosessin nykytilaa ja määriteltiin sen kehityskohteita ja haasteita.
Kehittämisessä hyödynnettiin myös kaupungin omia dokumentteja. Aineiston analyysin avulla saatiin selkeä käsitys maksukorttiprosessin haasteista ja kehityskohteista. Lopputuotoksena tuotetut ongelman ratkaisut ja johtopäätökset esiteltiin toiminnallisen osuuden päätteeksi. Analysointitapa perustui sisältöanalyysiin, jonka avulla tutkittiin ja tiivistettiin kirjoitettuja, kuultuja ja nähtyjä aineistoja.
Kehitystutkimuksen tuloksena selvisi, että maksukorttiprosessin hallinnasta uupui riskienhallinnan näkökulmasta ohjeistuksia, jotka pitää kiireellisesti päivittää. Kehittämisen tuloksena kaupungille tuotettiin selkeä maksukorttien hallintamalli ja korttikohtaiset ohjeistukset.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui taloushallinnon prosessien kehittämisestä sekä maksukorttiprosessista yleisellä tasolla. Erityispaino oli prosessin kehittämisessä. Tietoperustaan kuului myös osuus, jossa tarkasteltiin riskinhallintaa julkishallinnon näkökulmasta. Toiminnallinen opinnäytetyö oli ammattikäytännön, teorian ja kokemuksen yhteensovittamista.
Toiminnallinen osuus toteutettiin työelämän kehittämisen kautta Järvenpään kaupungissa. Työelämän kehittämistutkimukseen käytettiin toimintatutkimuksen ja konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapojen piirteitä. Aineistonkeruumenetelminä olivat keskustelut, haastattelut, havainnointi sekä tietokirjallisuus ja dokumentit. Syvähaastatteluissa selvitettiin maksukorttiprosessin nykytilaa ja määriteltiin sen kehityskohteita ja haasteita.
Kehittämisessä hyödynnettiin myös kaupungin omia dokumentteja. Aineiston analyysin avulla saatiin selkeä käsitys maksukorttiprosessin haasteista ja kehityskohteista. Lopputuotoksena tuotetut ongelman ratkaisut ja johtopäätökset esiteltiin toiminnallisen osuuden päätteeksi. Analysointitapa perustui sisältöanalyysiin, jonka avulla tutkittiin ja tiivistettiin kirjoitettuja, kuultuja ja nähtyjä aineistoja.
Kehitystutkimuksen tuloksena selvisi, että maksukorttiprosessin hallinnasta uupui riskienhallinnan näkökulmasta ohjeistuksia, jotka pitää kiireellisesti päivittää. Kehittämisen tuloksena kaupungille tuotettiin selkeä maksukorttien hallintamalli ja korttikohtaiset ohjeistukset.