Tarinallistaminen ja tunnelma brändin konseptoinnissa : Kesäyön uni -teemakahvila
Ruhanen, Teija (2024)
Ruhanen, Teija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119165
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda brändikonsepti Kesäyön uni -teemakahvilalle, ja keksiä miten saadaan tietty tunnelma välittymään brändissä ja sen visualisessa ilmeessä. Tämän toteutuksessa käytettiin tarinallistamisen, brändimuotoilun ja tunnelmamuotoilun tekniikoita, kuten tarinapuuta ja äänensävy-analyysia.
Tärkeimmät lähteet olivat William Shakespearen Kesäyön uni, Anne Kalliomäen Tarinallistaminen : palvelukokemuksen punainen lanka ja Marjo Rantasen Tunnelmamuotoilu. Työssä luotiin elementtejä tarinaidentiteetin käsikirjaan ja lähtökohta palveluympäristön suunnitteluun. Osana työtä haastateltiin pääkohderyhmän edustajaa, joka oli keskiössä suunnittelussa. Opinnäytetyössä opittiin miten tarinan pohjalta voi luoda tunnelmaa välittävän brändin.
Työn tuloksien perusteella voi päätellä, että on mahdollista ja hyödyllistä luoda brändi, joka välittää tunnelmaa. Tarina on tärkeä apuväline brändin ja sen tunnelman pitämi-sessä johdonmukaisena, ja tarinallistamisen ja tunnelmamuotoilun yhdistäminen toimii brändin konseptoinnissa.
Tärkeimmät lähteet olivat William Shakespearen Kesäyön uni, Anne Kalliomäen Tarinallistaminen : palvelukokemuksen punainen lanka ja Marjo Rantasen Tunnelmamuotoilu. Työssä luotiin elementtejä tarinaidentiteetin käsikirjaan ja lähtökohta palveluympäristön suunnitteluun. Osana työtä haastateltiin pääkohderyhmän edustajaa, joka oli keskiössä suunnittelussa. Opinnäytetyössä opittiin miten tarinan pohjalta voi luoda tunnelmaa välittävän brändin.
Työn tuloksien perusteella voi päätellä, että on mahdollista ja hyödyllistä luoda brändi, joka välittää tunnelmaa. Tarina on tärkeä apuväline brändin ja sen tunnelman pitämi-sessä johdonmukaisena, ja tarinallistamisen ja tunnelmamuotoilun yhdistäminen toimii brändin konseptoinnissa.