Asiakkaan kohtaaminen fysioterapiassa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Hirvonen, Lotta (2024)
Hirvonen, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119222
Tiivistelmä
Fysioterapeutin eettisten ohjeiden mukaan fysioterapeutin tulee kohdata jokainen asiakas tasavertaisena. Asiakaskohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla sisältää samat elementit, mitä inhimillinen vuorovaikutus yleensä. Siinä asenteen merkitys on yksittäisiä sanomisia tärkeämpää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä fysioterapeuttien ja alan opiskelijoiden tietoa ja ymmärrystä kohtaamisen merkityksestä fysioterapiassa. Tarkoituksena oli selvittää fysioterapia-asiakkaan kohtaamiseen liittyvää tutkimustietoa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen analyysimenetelmänä käytettiin temaattista analyysia. Katsaus tehtiin PubMed-tietokannasta aikajanan 2009–2024 julkaisuista.
Tutkimustulosten mukaan onnistuneen terapiasuhteen merkitys korostuu fysioterapian asiakaskohtaamistilanteessa. Myös fysioterapeuttien vahvuudet ja asiakkaiden arvot, tausta ja asenteet nousivat tutkimuksissa kohtaamisen kannalta huomionarvoisiksi. Selvisi myös, että onnistunut kohtaaminen parantaa fysioterapian tuloksellisuutta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että aiheeseen liittyvä koulutus voisi edistää fysioterapeuttien ja asiakkaiden laadukasta kohtaamista edelleen. Vaikka sosiaali- ja terveysalalla toimivat ammattilaiset, mukaan lukien fysioterapeutit, ovat usein sosiaalisesti taitavia, ei vuorovaikutustaidoissa koskaan voi olla valmis. Mahdollisen lisäkoulutuksen kautta saavutettavat entistäkin laadukkaammat terapiasuhteet voisivat parantaa fysioterapiasta saatavia tuloksia. Samalla kohentuisivat sekä asiakkaiden että fysioterapeuttien kokonaisvaltainen terveys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä fysioterapeuttien ja alan opiskelijoiden tietoa ja ymmärrystä kohtaamisen merkityksestä fysioterapiassa. Tarkoituksena oli selvittää fysioterapia-asiakkaan kohtaamiseen liittyvää tutkimustietoa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen analyysimenetelmänä käytettiin temaattista analyysia. Katsaus tehtiin PubMed-tietokannasta aikajanan 2009–2024 julkaisuista.
Tutkimustulosten mukaan onnistuneen terapiasuhteen merkitys korostuu fysioterapian asiakaskohtaamistilanteessa. Myös fysioterapeuttien vahvuudet ja asiakkaiden arvot, tausta ja asenteet nousivat tutkimuksissa kohtaamisen kannalta huomionarvoisiksi. Selvisi myös, että onnistunut kohtaaminen parantaa fysioterapian tuloksellisuutta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että aiheeseen liittyvä koulutus voisi edistää fysioterapeuttien ja asiakkaiden laadukasta kohtaamista edelleen. Vaikka sosiaali- ja terveysalalla toimivat ammattilaiset, mukaan lukien fysioterapeutit, ovat usein sosiaalisesti taitavia, ei vuorovaikutustaidoissa koskaan voi olla valmis. Mahdollisen lisäkoulutuksen kautta saavutettavat entistäkin laadukkaammat terapiasuhteet voisivat parantaa fysioterapiasta saatavia tuloksia. Samalla kohentuisivat sekä asiakkaiden että fysioterapeuttien kokonaisvaltainen terveys.