Empatian esteitä esihenkilön näkökulmasta
Nurminen, Heidi (2024)
Nurminen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119427
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia empatian esteitä asiantuntijaorganisaatiossa työskentelevien esihenkilöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin niitä tekijöitä, jotka mahdollisesti estävät tai rajoittavat empatiaa johtamisessa sekä kartoitettiin sitä, arvostavatko esihenkilöt empatiaa johtamisen välineenä, ja mitä esihenkilöt tietävät empatian hyödyistä ja empatian puutteen haitoista.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin empatian määritelmiin ja eri muotoihin sekä empatiaan tunnetaitona. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin empatian esteitä työelämässä, empatian arvostusta johtamisessa sekä empatian hyötyjä ja empatian puutteesta johtuvia haittoja työelämässä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla, ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna. Tutkimuksen aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa analyysia.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että esihenkilöiden kohtaamat empatian esteet liittyvät esimerkiksi työyhteisöön, sen kulttuuriin ja asenteisiin, turvallisen ilmapiirin puutteeseen, vuorovaikutuksen haasteisiin, stressiin, kiireeseen sekä tuen ja koulutuksen puutteeseen. Esihenkilöt kokevat yksimielisesti empatian tärkeäksi johtamisen välineeksi, ja he tuntevat jonkin verran empatian hyötyjä ja empatian puutteen haittoja.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että asiantuntijaorganisaatioissa vaikuttaa olevan hyödyntämättömiä keinoja, joilla esihenkilöiden empatiataitoja ja empaattista johtamista voitaisiin kehittää ja tukea, ja joilla empatian esteitä johtamisessa voitaisiin poistaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin empatian määritelmiin ja eri muotoihin sekä empatiaan tunnetaitona. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin empatian esteitä työelämässä, empatian arvostusta johtamisessa sekä empatian hyötyjä ja empatian puutteesta johtuvia haittoja työelämässä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla, ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna. Tutkimuksen aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa analyysia.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että esihenkilöiden kohtaamat empatian esteet liittyvät esimerkiksi työyhteisöön, sen kulttuuriin ja asenteisiin, turvallisen ilmapiirin puutteeseen, vuorovaikutuksen haasteisiin, stressiin, kiireeseen sekä tuen ja koulutuksen puutteeseen. Esihenkilöt kokevat yksimielisesti empatian tärkeäksi johtamisen välineeksi, ja he tuntevat jonkin verran empatian hyötyjä ja empatian puutteen haittoja.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että asiantuntijaorganisaatioissa vaikuttaa olevan hyödyntämättömiä keinoja, joilla esihenkilöiden empatiataitoja ja empaattista johtamista voitaisiin kehittää ja tukea, ja joilla empatian esteitä johtamisessa voitaisiin poistaa.