Mikä saa asiakkaan ostamaan tuotetta X piensäkeissä? : kuluttajakäyttäytyminen ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät tuotteen X markkinoilla
Bekkevold, Hilde (2024)
Bekkevold, Hilde
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119445
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle X tietoa yrityksen asiakkaiden ostokäyttäytymisestä sekä ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä yrityksen X päätöksenteon tueksi. Toimeksiantajan tavoitteena on lisätä tuotteen X myyntiä piensäkeissä vuoden 2024 aikana.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, sekä yrityksen X olemassa olevaa verkkosivuanalytiikkaa ja tilaushistoriaa. Tutkimusmenetelmien avulla saatuja tietoja analysoitiin yhdessä jo olemassa olevan datan kanssa, ja näiden tietojen pohjalta tehtiin johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantaja sai tutkittua tietoa yrityksen X asiakkaiden kuluttajakäyttäytymisestä. Toteutetun tutkimuksen seurauksena saatiin selville muun muassa, mitä asioita asiakkaat arvostavat tuotteessa X sekä, millaiset tekijät voisivat saada asiakkaan ostamaan tuotetta X piensäkeissä suursäkkien sijaan. Yritykselle X ehdotettiin kanta-asiakasohjelman käyttöönottoa, mikä voisi kannustaa asiakkaita ostamaan tuotetta X piensäkeissä.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, sekä yrityksen X olemassa olevaa verkkosivuanalytiikkaa ja tilaushistoriaa. Tutkimusmenetelmien avulla saatuja tietoja analysoitiin yhdessä jo olemassa olevan datan kanssa, ja näiden tietojen pohjalta tehtiin johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantaja sai tutkittua tietoa yrityksen X asiakkaiden kuluttajakäyttäytymisestä. Toteutetun tutkimuksen seurauksena saatiin selville muun muassa, mitä asioita asiakkaat arvostavat tuotteessa X sekä, millaiset tekijät voisivat saada asiakkaan ostamaan tuotetta X piensäkeissä suursäkkien sijaan. Yritykselle X ehdotettiin kanta-asiakasohjelman käyttöönottoa, mikä voisi kannustaa asiakkaita ostamaan tuotetta X piensäkeissä.