Optimoidun peliympäristön luominen
Kukkohovi, Jesse (2024)
Kukkohovi, Jesse
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320064
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli optimoidun peliympäristön luominen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin ympäristön suunnittelua ja toteutusta. Siinä käsiteltiin ympäristöartistin ja -suunnittelijan eroa, erilaisia tyylivalintoja, suunnittelussa käytettäviä tekniikoita, 3D-mallinuksen työvaiheita, valaistusta ja visuaalisia efektejä. Opinnäytetyössä näiden lisäksi käsiteltiin optimointia eri laitteilla, 3D-malllinnuksessa, teksturoinnissa ja Unreal Enginessä. Aihe valittiin tekijän mielenkiinnosta ympäristötaiteeseen ja tavoitteena kehittää ammatillista kasvua sekä harjoitella teoriaosuuden aiheita käytännössä.
Teorian tieto kertyi internetin artikkeleista ja videoista, jotka tukivat aihetta. Työ rajattiin niin, että aloittelija voi ymmärtää, vaikka aikaisempaa kokemusta aiheesta ei olisi. Opinnäytetyöhön sisältyi teoriaosuuden lisäksi käytännön työ, jonka tekoprosessi dokumentoitiin. Projektissa luotiin peliympäristö, jonka tekoprosessissa haluttiin hyödyntää projektiin sopivia optimointitekniikoita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa havaittiin, että peliympäristön suunnitteluvaiheessa tulisi samanaikaisesti suunnitella, kuinka peliympäristö optimoidaan, sillä ympäristösuunnittelussa voidaan jo vaikuttaa siihen valitsemalla optimaalinen tyylivalinta sekä suunnitella tarkasti teksturointiprosessi, jolla voidaan säästää suorituskykyä ja aikaa 3D-mallien teksturoimisessa. Käytännön työssä havaittiin, että opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltyjä aiheita voitiin käyttää käytännössä. Käytännön työn lopputuloksesta tuli hyvälaatuinen ympäristö.
Teorian tieto kertyi internetin artikkeleista ja videoista, jotka tukivat aihetta. Työ rajattiin niin, että aloittelija voi ymmärtää, vaikka aikaisempaa kokemusta aiheesta ei olisi. Opinnäytetyöhön sisältyi teoriaosuuden lisäksi käytännön työ, jonka tekoprosessi dokumentoitiin. Projektissa luotiin peliympäristö, jonka tekoprosessissa haluttiin hyödyntää projektiin sopivia optimointitekniikoita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa havaittiin, että peliympäristön suunnitteluvaiheessa tulisi samanaikaisesti suunnitella, kuinka peliympäristö optimoidaan, sillä ympäristösuunnittelussa voidaan jo vaikuttaa siihen valitsemalla optimaalinen tyylivalinta sekä suunnitella tarkasti teksturointiprosessi, jolla voidaan säästää suorituskykyä ja aikaa 3D-mallien teksturoimisessa. Käytännön työssä havaittiin, että opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltyjä aiheita voitiin käyttää käytännössä. Käytännön työn lopputuloksesta tuli hyvälaatuinen ympäristö.