Vaikutusmahdollisuudet laivakeittiön hiilijalanjälkeen
Puukki, Diana (2024)
Puukki, Diana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320083
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön tavoitteena oli laskea risteilijän pääkeittiön koko elinkaarenaikainen hiilijalanjälki sekä tutkia vaikutusmahdollisuuksia päästöjen vähentämiseksi. Tavoitteena oli laskea nykyisen laivakeittiön hiilijalanjälki, minkä jälkeen tuloksista vähennettiin kehitysideoiden päästöjen vaikutukset.
Tutkimustyön menetelminä käytettiin strukturoimattomia haastatteluja, selvitettiin aiheesta jo tehtyjä tutkimuksia sekä tehtiin hiilijalanjälkilaskelmat. Haastateltavina oli eri alan asiantuntijoita. Hiilijalanjälkilaskenta tehtiin valitun risteilijän pääkeittiöstä, jonka jälkeen siitä vähennettiin kehitysideoiden vaikutukset. Laskenta tehtiin ISO 14040, ISO 14044 ja ISO 140647-standardien mukaisesti sekä hyödyntämällä GHG-protokollan säädöksiä.
Hiilijalanjälkilaskennan tarkat lähtötiedot ja numeeriset tulokset on esitetty erillisissä raporteissa, jotka tulivat vain toimeksiantajan sisäiseen käyttöön. Opinnäytetyön raportissa lähtötiedot sekä tulokset on esitetty prosentuaalisesti eriteltynä eri osa-alueisiin. Tutkimustyössä laskettiin myös keittiön purkamisesta syntyvä positiivinen hiilikädenjälki. Laivakeittiön rakennusaikana syntyvä hiilijalanjälki on tulosten mukaan noin 1 % koko elinkaarenaikaisista päästöistä.
Työn tuloksena syntyi myös ohjeistus, jonka avulla voidaan jo suunnitteluvaiheessa vaikuttaa laivakeittiön hiilijalanjälkeen. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustyön tuloksia tulevissa päästölaskennoissaan. Työn tulokset antavat myös lähtökohdat potentiaalisille jatkokehitysideoille. Suunnitteluohjeistuksen jalkauttaminen telakan toimintoihin edesauttaa myös telakan vihreän siirtymän tavoitteita.
Tutkimustyön menetelminä käytettiin strukturoimattomia haastatteluja, selvitettiin aiheesta jo tehtyjä tutkimuksia sekä tehtiin hiilijalanjälkilaskelmat. Haastateltavina oli eri alan asiantuntijoita. Hiilijalanjälkilaskenta tehtiin valitun risteilijän pääkeittiöstä, jonka jälkeen siitä vähennettiin kehitysideoiden vaikutukset. Laskenta tehtiin ISO 14040, ISO 14044 ja ISO 140647-standardien mukaisesti sekä hyödyntämällä GHG-protokollan säädöksiä.
Hiilijalanjälkilaskennan tarkat lähtötiedot ja numeeriset tulokset on esitetty erillisissä raporteissa, jotka tulivat vain toimeksiantajan sisäiseen käyttöön. Opinnäytetyön raportissa lähtötiedot sekä tulokset on esitetty prosentuaalisesti eriteltynä eri osa-alueisiin. Tutkimustyössä laskettiin myös keittiön purkamisesta syntyvä positiivinen hiilikädenjälki. Laivakeittiön rakennusaikana syntyvä hiilijalanjälki on tulosten mukaan noin 1 % koko elinkaarenaikaisista päästöistä.
Työn tuloksena syntyi myös ohjeistus, jonka avulla voidaan jo suunnitteluvaiheessa vaikuttaa laivakeittiön hiilijalanjälkeen. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustyön tuloksia tulevissa päästölaskennoissaan. Työn tulokset antavat myös lähtökohdat potentiaalisille jatkokehitysideoille. Suunnitteluohjeistuksen jalkauttaminen telakan toimintoihin edesauttaa myös telakan vihreän siirtymän tavoitteita.