Verkko-ohjauksella yhdessä vahvemmaksi : verkko-ohjausmalli huoltajien osallisuuden kehittämiseen varhaiskasvatuksessa.
Tammi, Mirva (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119695
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin verkko-ohjausmalli, jonka avulla voidaan edistää yhteistyön menetelmiä huoltajien kanssa varhaiskasvatuksessa. Malli tuo uusia kehittämismahdollisuuksia huoltajien osallisuuden lisäämiseksi pedagogisen toiminnan suunnittelussa. Lisäksi malli sisältää opastusta verkko-ohjauksen toteuttamisen perusteisiin sekä verkko-ohjausosaamiseen.
Varhaiskasvatuslaki velvoittaa antamaan lapsille ja huoltajille mahdollisuuden vaikuttaa toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Kasvatusyhteistyö vaatii varhaiskasvatuksen henkilöstöltä aloitteellisuutta ja innovaatioita, joissa hyödynnetään nyky-yhteiskunnassa käytettäviä tieto- ja viestintäteknologisia ratkaisuja.
Verkko-ohjausmalli koottiin hyvän oppaan ja ohjeistuksen periaatteiden mukaan kohderyhmä huomioiden, joka tässä tapauksessa oli varhaiskasvatuksen henkilöstö. Malli sisältää myös ohjeita verkossa tapahtuvalle vuorovaikutukselle. Verkko-ohjausmallissa käytettävät menetelmät lisäävät ryhmän dialogia ja osallisuutta.
Verkko-ohjausmalli esiteltiin eteläkarjalaisen varhaiskasvatusyksikön henkilöstölle. Henkilöstö sai arvioida verkko-ohjausmallin ja yleisesti verkkovälitteisen ohjauksen käytettävyyden mahdollisuuksia varhaiskasvatusympäristössä.
SWOT-analyysin vastausten perusteella tehtiin johtopäätöksiä verkkovälitteisen ohjauksen käytettävyydestä. Varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamista ja koulutusta tulisi kehittää, jotta henkilöstö osaisi hyödyntää olemassa olevia vahvuuksiaan ohjausosaamisessa verkkoympäristössä. Verkko-ohjauksen mahdollisuutena nähtiin huoltajien osallistumisen helppous etänä järjestettävään tapaamiseen sekä osallisuuden lisääntyminen.
Varhaiskasvatuslaki velvoittaa antamaan lapsille ja huoltajille mahdollisuuden vaikuttaa toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Kasvatusyhteistyö vaatii varhaiskasvatuksen henkilöstöltä aloitteellisuutta ja innovaatioita, joissa hyödynnetään nyky-yhteiskunnassa käytettäviä tieto- ja viestintäteknologisia ratkaisuja.
Verkko-ohjausmalli koottiin hyvän oppaan ja ohjeistuksen periaatteiden mukaan kohderyhmä huomioiden, joka tässä tapauksessa oli varhaiskasvatuksen henkilöstö. Malli sisältää myös ohjeita verkossa tapahtuvalle vuorovaikutukselle. Verkko-ohjausmallissa käytettävät menetelmät lisäävät ryhmän dialogia ja osallisuutta.
Verkko-ohjausmalli esiteltiin eteläkarjalaisen varhaiskasvatusyksikön henkilöstölle. Henkilöstö sai arvioida verkko-ohjausmallin ja yleisesti verkkovälitteisen ohjauksen käytettävyyden mahdollisuuksia varhaiskasvatusympäristössä.
SWOT-analyysin vastausten perusteella tehtiin johtopäätöksiä verkkovälitteisen ohjauksen käytettävyydestä. Varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamista ja koulutusta tulisi kehittää, jotta henkilöstö osaisi hyödyntää olemassa olevia vahvuuksiaan ohjausosaamisessa verkkoympäristössä. Verkko-ohjauksen mahdollisuutena nähtiin huoltajien osallistumisen helppous etänä järjestettävään tapaamiseen sekä osallisuuden lisääntyminen.