Event seeking for sponsors: Case Helsinki Pride
Jaakkola, Johanna (2014)
Jaakkola, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919043
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Heseta Ry:lle (Helsingin seudun seksuaalinen tasavertaisuus ry.) ja tavoitteena oli keksiä keinoja sponsorointihaun parantamiseen Helsinki Pridelle. Lisäksi tavoitteena oli keksiä kuinka nykyisiä sponsorointisuhteita pystyttäisiin ylläpitämään paremmin jatkossa. Helsinki Pride on HeSeTa Ry:n tapahtuma, joka järjestetään vuosittain kesäkuussa Helsingissä. Se on myös suurin Suomessa järjestettävä LHTB-tapahtuma. Helsinki Priden suurimmat tapahtumat ovat paraati sekä puistojuhla. 2014 ainoastaan nämä keräsivät yli 20 000 kävijää. Tämä kertoo paljon tapahtuman koosta. Lisäksi kävijämäärät kasvavat vuosittain. Helsinki Pride järjestetään yhden palkatun tapahtumatuottajan sekä vapaaehtoisten voimin.
Opinnäytetyön teoriaosiossa esitellään Helsinki Pride sekä HeSeTa ry. Sponsorointi ja tapahtumasponsrorointi esitellään myös omissa osioissaan. Myöskin prosessi sponsoroinnin takana on selitetty niin yrityksen kuin sponsoreiden hakijan näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusstrategiana on käytetty teemahaastatteluja sekä vuoden 2014 Helsinki Priden sponsoreille lähetettyä sähköpostikyselyä. Tekstuaalinen data on analysoity sisällönanalyysilla, jonka pohjalta kaikki päätelmät ovat tehty. Kolmea Helsinki Pride 2014-tapahtuman järjestäjistä on haastateltu teemahaastatteluja varten: HeSeTa Ry:n puheenjohtajaa Olli Pekka Koposta Helsinki Pride 2014 tuottajaa Senni Moilasta sekä Janika
Niskasta, jonka vastuulla oli yritysyhteistyö Helsinki Pridessa 2014. Yritykset jotka vastasivat kyselyyn olivat: NRJ Suomi, Barefoot Wine, Amnesty International Suomi, Danske Bank Oyj, Palveluliittojen ammattiliitto PAM ry sekä Hard Rock Cafe Helsinki.
Sisällönanalyysissa nousi esiin monia tärkeitä teemoja. Tärkeimmät löydöt olivat että tapahtuman järjestämiselle ei ole varattu tarpeeksi aikaa, jonka lisäksi sponsorihaun taustalla ei ole ollut järjestelmällistä suunnitelmaa. Ongelmaksi Helsinki Pridessa muodostuu myös tekijöiden puute: on hankala löytää motivoitunutta sekä aktiivista tekijäjoukkoa, kun kaikki tapahtuu vapaaehtoisesti.
Opinnäytetyön teoriaosiossa esitellään Helsinki Pride sekä HeSeTa ry. Sponsorointi ja tapahtumasponsrorointi esitellään myös omissa osioissaan. Myöskin prosessi sponsoroinnin takana on selitetty niin yrityksen kuin sponsoreiden hakijan näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusstrategiana on käytetty teemahaastatteluja sekä vuoden 2014 Helsinki Priden sponsoreille lähetettyä sähköpostikyselyä. Tekstuaalinen data on analysoity sisällönanalyysilla, jonka pohjalta kaikki päätelmät ovat tehty. Kolmea Helsinki Pride 2014-tapahtuman järjestäjistä on haastateltu teemahaastatteluja varten: HeSeTa Ry:n puheenjohtajaa Olli Pekka Koposta Helsinki Pride 2014 tuottajaa Senni Moilasta sekä Janika
Niskasta, jonka vastuulla oli yritysyhteistyö Helsinki Pridessa 2014. Yritykset jotka vastasivat kyselyyn olivat: NRJ Suomi, Barefoot Wine, Amnesty International Suomi, Danske Bank Oyj, Palveluliittojen ammattiliitto PAM ry sekä Hard Rock Cafe Helsinki.
Sisällönanalyysissa nousi esiin monia tärkeitä teemoja. Tärkeimmät löydöt olivat että tapahtuman järjestämiselle ei ole varattu tarpeeksi aikaa, jonka lisäksi sponsorihaun taustalla ei ole ollut järjestelmällistä suunnitelmaa. Ongelmaksi Helsinki Pridessa muodostuu myös tekijöiden puute: on hankala löytää motivoitunutta sekä aktiivista tekijäjoukkoa, kun kaikki tapahtuu vapaaehtoisesti.