Kohokuviointi premium-kosmetiikkapakkauksissa
Nevalainen, Roosa (2024)
Nevalainen, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella premium-kosmetiikkapakkaus, jossa tutkittiin kohokuvioinnin hyödyntämistä. Tavoitteena oli suunnitella tuotantoon sopiva pakkaus. Pakkaus suunniteltiin kasvovoiteelle ja seerumille. Opinnäytetyö suunniteltiin konseptitasolla.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten kohokuviointia voidaan hyödyntää premium-pakkauksessa. Premium-pakkauksissa hyödynnetään usein erilaisia erikoisefektejä kuten kohokuviointia. Pakkaukseen valittiin kohokuviointi, koska se antaa pakkaukselle modernin ja korkealuokkaisen ilmeen. Kohokuviolla saadaan pakkaukselle lisäarvoa ja se auttaa erottautumaan kilpailijoista. Kohokuvioinnin avulla voidaan herättää kuluttajissa eri aisteja, kuten näkö-, tunto- ja kuuloaisteja.
Opinnäytetyö oli kokeellinen. Opinnäytetyössä kokeiltiin erilaisia tapoja tehdä kohokuviointia prototyyppitasolla, hyödyntäen muotoilumenetelmiä. Tarkoituksena oli myös madaltaa kynnystä kokeilla kohokuviointia sekä auttaa havainnollistamaan paremmin, miltä kohokuvio voisi näyttää ja tuntua pakkauksessa prototyyppitasolla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin eri muotoilumenetelmiä kuten moodboardia, benchmarkkausta, luonnoksia, haastattelua, käyttäjätestausta, miellekarttaa, mallinnuksia sekä prototyyppejä.
Johtopäätöksenä todetaan, että kohokuvioinnilla voidaan herättää aistillisuutta ja mahdollistaa tuotteen erottautumista kilpailijoista. Kohokuvioinnin avulla voidaan lisätä kuluttajien kiinnostusta koskea pakkaukseen. Tuotteisiin koskeminen lisää ostamisen todennäköisyyttä sekä halua maksaa tuotteesta enemmän. Kohokuviointikokeilujen perusteella voidaan todeta, että materiaalilla on iso merkitys siihen, miltä kohokuviointi näyttää. Kokeilujen perusteella kohokuviointi onnistui parhaiten hyödyntämällä laserleikkuria ja käyttämällä tekniikkaa 2.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten kohokuviointia voidaan hyödyntää premium-pakkauksessa. Premium-pakkauksissa hyödynnetään usein erilaisia erikoisefektejä kuten kohokuviointia. Pakkaukseen valittiin kohokuviointi, koska se antaa pakkaukselle modernin ja korkealuokkaisen ilmeen. Kohokuviolla saadaan pakkaukselle lisäarvoa ja se auttaa erottautumaan kilpailijoista. Kohokuvioinnin avulla voidaan herättää kuluttajissa eri aisteja, kuten näkö-, tunto- ja kuuloaisteja.
Opinnäytetyö oli kokeellinen. Opinnäytetyössä kokeiltiin erilaisia tapoja tehdä kohokuviointia prototyyppitasolla, hyödyntäen muotoilumenetelmiä. Tarkoituksena oli myös madaltaa kynnystä kokeilla kohokuviointia sekä auttaa havainnollistamaan paremmin, miltä kohokuvio voisi näyttää ja tuntua pakkauksessa prototyyppitasolla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin eri muotoilumenetelmiä kuten moodboardia, benchmarkkausta, luonnoksia, haastattelua, käyttäjätestausta, miellekarttaa, mallinnuksia sekä prototyyppejä.
Johtopäätöksenä todetaan, että kohokuvioinnilla voidaan herättää aistillisuutta ja mahdollistaa tuotteen erottautumista kilpailijoista. Kohokuvioinnin avulla voidaan lisätä kuluttajien kiinnostusta koskea pakkaukseen. Tuotteisiin koskeminen lisää ostamisen todennäköisyyttä sekä halua maksaa tuotteesta enemmän. Kohokuviointikokeilujen perusteella voidaan todeta, että materiaalilla on iso merkitys siihen, miltä kohokuviointi näyttää. Kokeilujen perusteella kohokuviointi onnistui parhaiten hyödyntämällä laserleikkuria ja käyttämällä tekniikkaa 2.