Hakukoneoptimointi ja sen tekeminen toiminimissä
Vuori, Miko (2024)
Vuori, Miko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219857
Tiivistelmä
Opinnäytetyn aiheena oli hakukoneoptimointi ja sen tekeminen toiminimissä. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon toiminimet tekevät hakukoneoptimointia. Aihe valittiin omasta mielenkiinnosta, ja koska verkkosivut ovat erittäin tärkeitä nykyajan yrityksille.
Työ koostui teoriaosuudesta ja itse tutkimuksesta. Teoriaosuus tehtiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Siinä selvitettiin hakukoneoptimointiin liittyviä käsitteitä ja sen eri osa-alueita, erityisesti sivulla tapahtuvaa, sivun ulkopuolista ja teknistä optimointia. Teoriaosuuden pohjalta luotiin kysely, joka lähetettiin sähköpostilla 120 toiminimelle. Siinä oli kysymyksiä hakukoneoptimointiin liittyen yrityksessä.
Tulokset osoittivat, että hakukoneoptimointia ei tehdä paljon toiminimissä. Mobiiliystävällisyys oli kuitenkin tekijä, johon toiminimet panostivat paljon. Lisäksi toiminimet pitivät käyttäjäystävällisyyttä ja sivujen selkeyttä tärkeinä tekijöinä verkkosivulla. Syynä voi olla, että ne ovat tekijöitä, joihin he itse kohtaavat selaillessaan omia sekä muiden verkkosivuja.
Työ koostui teoriaosuudesta ja itse tutkimuksesta. Teoriaosuus tehtiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Siinä selvitettiin hakukoneoptimointiin liittyviä käsitteitä ja sen eri osa-alueita, erityisesti sivulla tapahtuvaa, sivun ulkopuolista ja teknistä optimointia. Teoriaosuuden pohjalta luotiin kysely, joka lähetettiin sähköpostilla 120 toiminimelle. Siinä oli kysymyksiä hakukoneoptimointiin liittyen yrityksessä.
Tulokset osoittivat, että hakukoneoptimointia ei tehdä paljon toiminimissä. Mobiiliystävällisyys oli kuitenkin tekijä, johon toiminimet panostivat paljon. Lisäksi toiminimet pitivät käyttäjäystävällisyyttä ja sivujen selkeyttä tärkeinä tekijöinä verkkosivulla. Syynä voi olla, että ne ovat tekijöitä, joihin he itse kohtaavat selaillessaan omia sekä muiden verkkosivuja.