Maa-ankkuri : liikennemerkkien asennusjalusta
Tukonen, Heikki (2024)
Tukonen, Heikki
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisin tehtävä oli tutkia ja testata uudenlaisen liikennemerk-kijalustan käyttöä Suomessa sekä sen hyötyjä. Tarkoituksena oli selvittää ja miettiä, olisiko tämän tekniikan käyttöä mahdollista lisätä ja muuttaa pysyvämpään suuntaan. Työssä tarkastellaan uuden jalustan hyötyjä ja haittoja sekä millaisia vaikutuksia sillä on asennukseen. Jalustojen testaaminen suoritettiin tiealueella Päijät-Hämeessä.
Asennukset tehtiin viikolla 46 ja 47 vuonna 2020, tuloksia seurattiin n. 24 kk. Tuona aikana seurattiin mahdollisia muutoksia. Tuloksissa ei ollut tutkittavilta osin minkäänlai-sia muutoksia. Näin voidaan päätellä, että menetelmä toimi ainakin kyseisille paikoille sijoitetuilla jalustoilla ja niissä olleilla merkeillä.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa perehdyttiin liikennemerkkijalustojen asentamiseen sekä seurattiin tutkimuksen aikana havaittuja muutoksia. Lopuksi käytiin testin tuloksia läpi.
Opinnäytetyön tilaajana oli Ajabs Suomi Oy sekä YIT Suomi Oy. Jalustojen ja merk-kien asennuksesta vastasi Traktoriurakointi Lumi-Heinä. The main task of this thesis was to study and test the use of a new type of traffic sign platform in Finland and its benefits. The aim was to find out and consider whether the use of this technology could be increased and changed in a more permanent direction. The work will examine the advantages and disadvantages of the new pedestal and the effects on installation. The testing of the pedestals was carried out on a road in Päijät-Häme.
The installations were carried out in weeks 46 and 47 in 2020, the results were monitored for about 24 months. During that period, any changes were monitored. There were no changes in the results in the areas tested. Thus, it can be concluded that the method worked at least with the pedestals and signs placed at the locations in question.
In the research part of the thesis, the installation of the traffic sign pedestals was studied, and the changes observed during the study were monitored. Finally, the results of the test were discussed.
The thesis was commissioned by Ajabs Finland Oy and YIT Finland Oy. The installation of the scaffolding and signs was carried out by Tractor contractor Lumi-Heinä.
Asennukset tehtiin viikolla 46 ja 47 vuonna 2020, tuloksia seurattiin n. 24 kk. Tuona aikana seurattiin mahdollisia muutoksia. Tuloksissa ei ollut tutkittavilta osin minkäänlai-sia muutoksia. Näin voidaan päätellä, että menetelmä toimi ainakin kyseisille paikoille sijoitetuilla jalustoilla ja niissä olleilla merkeillä.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa perehdyttiin liikennemerkkijalustojen asentamiseen sekä seurattiin tutkimuksen aikana havaittuja muutoksia. Lopuksi käytiin testin tuloksia läpi.
Opinnäytetyön tilaajana oli Ajabs Suomi Oy sekä YIT Suomi Oy. Jalustojen ja merk-kien asennuksesta vastasi Traktoriurakointi Lumi-Heinä.
The installations were carried out in weeks 46 and 47 in 2020, the results were monitored for about 24 months. During that period, any changes were monitored. There were no changes in the results in the areas tested. Thus, it can be concluded that the method worked at least with the pedestals and signs placed at the locations in question.
In the research part of the thesis, the installation of the traffic sign pedestals was studied, and the changes observed during the study were monitored. Finally, the results of the test were discussed.
The thesis was commissioned by Ajabs Finland Oy and YIT Finland Oy. The installation of the scaffolding and signs was carried out by Tractor contractor Lumi-Heinä.