Morsinkoöljy- luonnonvärien tuotannon sivuvirroista kosmetiikan raaka-aineeksi
Hosionaho, Kaisa (2024)
Hosionaho, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119193
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayritykselleni Natural Woad Finland Oy:lle kosmetiikan kuluttajien toiveet ja tottumukset luonnonkosmetiikan käytössä, sekä kosmetiikan valmistajien kiinnostus, toiveet ja tarpeet uusia raaka-aineita kohtaan. Tavoitteena oli saavuttaa asiakasymmärrys, jonka avulla yritys voi kehittää toimintaa suuntaan, joka vastaa asiakkaiden arvomaailmaa ja tarpeita.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin kosmetiikkaa, kosmetiikan markkinointia, kestävää kehitystä, kiertotaloutta ja sivuvirtatuotteena olevaa morsinkoa. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kosmetiikan kuluttajille suunnattu kysely, sekä kosmetiikan valmistajille toteutettu haastattelu. Kysely toteutettiin verkkokyselynä, jota jaettiin sosiaalisen median eri kanavilla. Tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun periaattein verkon välityksellä. Tallennetut haastattelut litteroitiin ja analysoitiin litteroidusta aineistosta.
Kuluttajakyselyn myötä saatiin käsitys kosmetiikan käyttäjien arvomaailmasta ja ostopäätöksiin vaikuttavista asioista. Samalla saatiin vahvistus siitä, että luonnonkosmetiikka kiinnostaa kuluttajia ja se on jo laajasti käytössä heidän keskuudessaan. Teemahaastattelujen perusteella avautui kriteeristö, mitä asioita raaka-aineiden toimittajilta vaaditaan uuden raaka-aineineen tuottamisessa markkinoille. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimintasuunnitelma, miten edetä sivuvirtatuotteen kanssa kohti kosmetiikkateollisuutta.
Tämän kehittämistyön pohjalta seuraava jatkotutkimus toimeksiantajayritykselleni voisi olla tuotekehitystyö, jossa lähdettäisiin konkreettisesti kehittämään ja testaamaan morsinkoöljyä sisältäviä kosmetiikkatuotteita. Testausmenetelmänä toimisi hyvin kuluttajatesti, jonka avulla saisi arvokasta tietoa uusista tuotteista ja asiakastyytyväisyydestä. Tämän lisäksi kehittämistyön myötä syntyi ajatus oikeusmuotoilun avulla tehdyistä visualisoiduista ohjeista lain vaatimuksista raaka-aineiden tai kosmetiikan valmistajille. Se auttaisi niin toimeksiantajayritystäni, kuin muita uusia alan toimijoita.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin kosmetiikkaa, kosmetiikan markkinointia, kestävää kehitystä, kiertotaloutta ja sivuvirtatuotteena olevaa morsinkoa. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kosmetiikan kuluttajille suunnattu kysely, sekä kosmetiikan valmistajille toteutettu haastattelu. Kysely toteutettiin verkkokyselynä, jota jaettiin sosiaalisen median eri kanavilla. Tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun periaattein verkon välityksellä. Tallennetut haastattelut litteroitiin ja analysoitiin litteroidusta aineistosta.
Kuluttajakyselyn myötä saatiin käsitys kosmetiikan käyttäjien arvomaailmasta ja ostopäätöksiin vaikuttavista asioista. Samalla saatiin vahvistus siitä, että luonnonkosmetiikka kiinnostaa kuluttajia ja se on jo laajasti käytössä heidän keskuudessaan. Teemahaastattelujen perusteella avautui kriteeristö, mitä asioita raaka-aineiden toimittajilta vaaditaan uuden raaka-aineineen tuottamisessa markkinoille. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimintasuunnitelma, miten edetä sivuvirtatuotteen kanssa kohti kosmetiikkateollisuutta.
Tämän kehittämistyön pohjalta seuraava jatkotutkimus toimeksiantajayritykselleni voisi olla tuotekehitystyö, jossa lähdettäisiin konkreettisesti kehittämään ja testaamaan morsinkoöljyä sisältäviä kosmetiikkatuotteita. Testausmenetelmänä toimisi hyvin kuluttajatesti, jonka avulla saisi arvokasta tietoa uusista tuotteista ja asiakastyytyväisyydestä. Tämän lisäksi kehittämistyön myötä syntyi ajatus oikeusmuotoilun avulla tehdyistä visualisoiduista ohjeista lain vaatimuksista raaka-aineiden tai kosmetiikan valmistajille. Se auttaisi niin toimeksiantajayritystäni, kuin muita uusia alan toimijoita.