Kroonisten kipupotilaiden potilaskokemuksia julkisessa terveydenhuollossa
Ilonen, Patrik; Lassila, Jenna; Koivisto, Oona (2024)
Ilonen, Patrik
Lassila, Jenna
Koivisto, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119265
Tiivistelmä
Kroonisella kivulla eli pitkäkestoisella kivulla tarkoitetaan kiputilaa, joka on kestänyt yli 3 kuukauden ajan. Krooninen kipu vaikuttaa negatiivisesti yksilön kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin niin fyysisesti, psyykkisesti kuin sosiaalisesti. Yhteiskunnalle krooninen kipu ja sen aiheuttama työkyvyttömyys aiheuttaa puolestaan miljardien eurojen kustannuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kroonisten kipupotilaiden potilaskokemuksia julkisessa terveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa näistä kokemuksista ja niiden muodostumisesta.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Facebookissa toimiva ulkopuolisilta suljettu kroonisten kipupotilaiden vertaistukiryhmä, “Kipumatkalaisten vertaistuki”, jossa tutkimusta tehtäessä oli noin 1800 jäsentä.
Aineistonkeruumenetelmäksi rajautui kohderyhmän ja käytettävissä olevien resurssien pohjalta sähköinen kysely. Kysely toteutettiin nimettömänä. Kyselylomake kohdennettiin vastaajan kokemuskenttään julkisessa terveydenhuollossa kroonisen kivun suhteen. Kyselyn suljettujen kysymysten vastaukset analysoitiin määrällisesti ja avointen kysymysten vastaukset laadullisesti induktiivisella sisällönanalyysilla.
Kyselyyn vastanneista kroonisista kipupotilaista ainakin puolet on julkisen terveydenhuollon potilaskokemuksiinsa tyytymättömiä, lähes neljännes erityisen tyytymättömiä, ja vain hyvin harva täysin tyytyväisiä. Kielteiset potilaskokemukset vaikuttavat liittyvän erityisesti puutteisiin vuorovaikutuksessa. Kipupotilaiden potilaskokemuksista on pääteltävissä, että heihin asennoitumista ja vuorovaikutusta olisi julkisessa terveydenhuollossa syytä kehittää siitä näkökulmasta, että asianmukainen, kiinnostunut ja välittävä kohtaaminen on hoitotapahtumissa olennaista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kroonisten kipupotilaiden potilaskokemuksia julkisessa terveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa näistä kokemuksista ja niiden muodostumisesta.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Facebookissa toimiva ulkopuolisilta suljettu kroonisten kipupotilaiden vertaistukiryhmä, “Kipumatkalaisten vertaistuki”, jossa tutkimusta tehtäessä oli noin 1800 jäsentä.
Aineistonkeruumenetelmäksi rajautui kohderyhmän ja käytettävissä olevien resurssien pohjalta sähköinen kysely. Kysely toteutettiin nimettömänä. Kyselylomake kohdennettiin vastaajan kokemuskenttään julkisessa terveydenhuollossa kroonisen kivun suhteen. Kyselyn suljettujen kysymysten vastaukset analysoitiin määrällisesti ja avointen kysymysten vastaukset laadullisesti induktiivisella sisällönanalyysilla.
Kyselyyn vastanneista kroonisista kipupotilaista ainakin puolet on julkisen terveydenhuollon potilaskokemuksiinsa tyytymättömiä, lähes neljännes erityisen tyytymättömiä, ja vain hyvin harva täysin tyytyväisiä. Kielteiset potilaskokemukset vaikuttavat liittyvän erityisesti puutteisiin vuorovaikutuksessa. Kipupotilaiden potilaskokemuksista on pääteltävissä, että heihin asennoitumista ja vuorovaikutusta olisi julkisessa terveydenhuollossa syytä kehittää siitä näkökulmasta, että asianmukainen, kiinnostunut ja välittävä kohtaaminen on hoitotapahtumissa olennaista.