Vastuullisuusviestintä muotibrändi Aarrelabelin Instagram-markkinoinnissa
Helin, Nelli (2024)
Helin, Nelli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119369
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa vastuullisuusviestintään räätälöityjä sisältökonsepteja toimeksiantajayritys Aarrelabelin Instagram-alustalle ja tarkoituksena tuottaa sisältöideoita, joita yritys voi hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin yritysvastuun, vastuullisuusviestinnän ja markkinoinnin teoriaa ja sen menetelmiä Instagram-alustalla sekä benchmarking-tutkimuksen tuloksia.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä ja tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimusmenetelmä, benchmarking ja aivoriihi. Tiedonkeruu sisälsi valittujen benchmarking-kohteiden vastuullisuusviestinnän havainnointia Instagramissa neljän viikon ajan, mitä seurasi dokumentaatio ja yhteenveto.
Toimeksiantajan kanssa toteutettiin aivoriihi, jossa analysoitiin tuloksia ja kehitettiin ideoita. Tuloksena syntyi sisältökokonaisuus ideat ja sisältökalenteri. Sisältöideoilla pyrittiin parantamaan Aarrelabelin vastuullisuusviestintää Instagramissa huomioiden erityisesti sosiaalinen ja ympäristövastuu sekä sitouttaa seuraajia tehokkaasti.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä ja tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimusmenetelmä, benchmarking ja aivoriihi. Tiedonkeruu sisälsi valittujen benchmarking-kohteiden vastuullisuusviestinnän havainnointia Instagramissa neljän viikon ajan, mitä seurasi dokumentaatio ja yhteenveto.
Toimeksiantajan kanssa toteutettiin aivoriihi, jossa analysoitiin tuloksia ja kehitettiin ideoita. Tuloksena syntyi sisältökokonaisuus ideat ja sisältökalenteri. Sisältöideoilla pyrittiin parantamaan Aarrelabelin vastuullisuusviestintää Instagramissa huomioiden erityisesti sosiaalinen ja ympäristövastuu sekä sitouttaa seuraajia tehokkaasti.