Lapsen hengitysvaikeuden tunnistaminen, hoito ja yleisimmät hengitystieinfektiot : opetusmateriaali Laurean sairaanhoitajaopiskelijoille
Lindqvist, Netta; Matinaho, Minna (2024)
Lindqvist, Netta
Matinaho, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119394
Tiivistelmä
Hengitystieinfektiot ja niihin liittyvä hengitysvaikeus on yleinen syy hakeutua lapsen kanssa terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Hengitysvaikeuden varhaisella tunnistamisella voidaan parantaa merkittävästi potilaan ennustetta. Tunnistamisessa sairaanhoitajan rooli on avainasemassa ja sairaanhoitajalla tulee olla riittävä osaaminen lapsen hengitysvaikeuden tunnistamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tavoitteena oli lisätä osaamista hengitysvaikeuden tunnistamisessa ja hoidossa. Tarkoituksena oli tuottaa Laurea ammattikorkeakoulun hoitotyön lehtorin käyttöön uutta digitaalista opetusmateriaalia hengitysvaikeuden tunnistamisesta, hoidosta sekä yleisimmistä hengitystieinfektioista sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisen tueksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee lapsen hengitysvaikeutta ja sen tunnistamista, hengitysvaikeuden hoitoa ja hoidossa käytettäviä välineitä sekä lasten yleisimpiä hengitystieinfektioita. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla etsittiin vastauksia siihen, kuinka hengitysvaikeuden tunnistaa ja mitä menetelmiä sairaanhoitaja voi käyttää tunnistamisen ja hoidon tukena.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella lapsen hengitysvaikeuden varhaisessa tunnistamisessa sairaanhoitajalla on suuri rooli. Tunnistamisen tukena on hyödyllistä käyttää arviointiin kehitettyjä menetelmiä. Opetusmateriaalia voidaan jatkossa kehittää soveltumaan simulaatioharjoitteluun. Respiratory tract infections and related breathing difficulties are a common reasons for taking a child to see a healthcare professional. Early recognition of breathing difficulties can significantly improve the patient's prognosis. The nurse's role is vital in identification, and the nurse must have sufficient skills to identify a child's breathing difficulties.
The thesis was implemented as a functional thesis, the objective of which was to increase competence in the recognition and treatment of breathing difficulties. The purpose was to produce new digital teaching material for the nursing lecturer at Laurea University of Applied Sciences to support the learning of nursing students on the recognition and treatment of a child’s breathing difficulty and most common respiratory tract infections.
The theoretical framework of the thesis consists of a child's breathing difficulty and its recognition, the treatment of breathing difficulty and the tools used in the treatment, as well as the most common respiratory infections in children. The research method of the thesis was a descriptive literature review, aimed at answering how to identify breathing difficulties and which methods a nurse can use to support their identification and treatment.
Based on the results of the literature review, nurses play a significant role in the early identification of a child's breathing difficulties. To support identification, it is useful to use methods developed for evaluation. In the future, teaching materials suitable for simulation training can be devoloped.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tavoitteena oli lisätä osaamista hengitysvaikeuden tunnistamisessa ja hoidossa. Tarkoituksena oli tuottaa Laurea ammattikorkeakoulun hoitotyön lehtorin käyttöön uutta digitaalista opetusmateriaalia hengitysvaikeuden tunnistamisesta, hoidosta sekä yleisimmistä hengitystieinfektioista sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisen tueksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee lapsen hengitysvaikeutta ja sen tunnistamista, hengitysvaikeuden hoitoa ja hoidossa käytettäviä välineitä sekä lasten yleisimpiä hengitystieinfektioita. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla etsittiin vastauksia siihen, kuinka hengitysvaikeuden tunnistaa ja mitä menetelmiä sairaanhoitaja voi käyttää tunnistamisen ja hoidon tukena.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella lapsen hengitysvaikeuden varhaisessa tunnistamisessa sairaanhoitajalla on suuri rooli. Tunnistamisen tukena on hyödyllistä käyttää arviointiin kehitettyjä menetelmiä. Opetusmateriaalia voidaan jatkossa kehittää soveltumaan simulaatioharjoitteluun.
The thesis was implemented as a functional thesis, the objective of which was to increase competence in the recognition and treatment of breathing difficulties. The purpose was to produce new digital teaching material for the nursing lecturer at Laurea University of Applied Sciences to support the learning of nursing students on the recognition and treatment of a child’s breathing difficulty and most common respiratory tract infections.
The theoretical framework of the thesis consists of a child's breathing difficulty and its recognition, the treatment of breathing difficulty and the tools used in the treatment, as well as the most common respiratory infections in children. The research method of the thesis was a descriptive literature review, aimed at answering how to identify breathing difficulties and which methods a nurse can use to support their identification and treatment.
Based on the results of the literature review, nurses play a significant role in the early identification of a child's breathing difficulties. To support identification, it is useful to use methods developed for evaluation. In the future, teaching materials suitable for simulation training can be devoloped.