Viestintäsuunnitelma VALIOT-hankkeelle
Pakarinen, Laura; Sinervo, Sara (2024)
Pakarinen, Laura
Sinervo, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119464
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin VALIOT-hankkeen (Vastuullisuus ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle) toimeksiannosta. Työn aiheena oli viestintäsuunnitelman laatiminen hankkeelle. Työn tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle perusteellinen ulkoisen viestinnän suunnitelma, jonka keskiössä on hankkeen tuloksista viestiminen. Hanke on Laurea- ja LAB-ammattikorkeakoulujen yhteistyössä toteuttama. Hanke tarjoaa koulutuksia vastuullisuuden ja liiketoimintaosaamisen vahvistamiseen Uusimaan, Päijät-Hämeen sekä Etelä-Karjalan pk- ja startup-yrityksille sekä näiden henkilöstölle.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu projektiviestinnän sekä viestinnän suunnittelun ympärille. Teoriaosuus syventyy projektiviestinnälle tyypillisiin piirteisiin sekä lyhyesti sisäisen ja ulkoisen viestinnän eroihin. Lisäksi työssä tarkastellaan suunnitelmallisen viestinnän osa-alueita, jotka käsittävät viestintästrategian sekä viestintäsuunnitelman eri elementit. Työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoidut asiantuntijahaastattelut, joissa haastateltiin kolmea hankeasiantuntijaa. Kvalitatiivisen tutkimuksen ohella työssä hyödynnettiin kehittämismenetelmänä benchmarkingia eli vertailuanalyysia.
Opinnäytetyön lopputuotoksena on kattava ja visuaalinen viestintäsuunnitelma. Suunnitelman viestintätoimenpiteet perustuvat asiantuntihaastatteluissa esiin nousseisiin sekä benchmarkingissa havainnoituihin onnistuneisiin ja luoviin tapoihin viestiä. Viestintäsuunnitelma on konkreettinen ja muokattavissa oleva työväline hankkeen viestinnän toteuttamiseen. Suunnitelmassa on viestinnän vuosikello ja sisältöehdotuksia hankkeen hyödynnettäväksi. Suunnitelman pohjalta hanke voi poimia tarpeellisimmat ja toimintaansa parhaiten tukevat toimenpiteet ja näin ollen kehittää viestintäänsä haluamaansa suuntaan.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu projektiviestinnän sekä viestinnän suunnittelun ympärille. Teoriaosuus syventyy projektiviestinnälle tyypillisiin piirteisiin sekä lyhyesti sisäisen ja ulkoisen viestinnän eroihin. Lisäksi työssä tarkastellaan suunnitelmallisen viestinnän osa-alueita, jotka käsittävät viestintästrategian sekä viestintäsuunnitelman eri elementit. Työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoidut asiantuntijahaastattelut, joissa haastateltiin kolmea hankeasiantuntijaa. Kvalitatiivisen tutkimuksen ohella työssä hyödynnettiin kehittämismenetelmänä benchmarkingia eli vertailuanalyysia.
Opinnäytetyön lopputuotoksena on kattava ja visuaalinen viestintäsuunnitelma. Suunnitelman viestintätoimenpiteet perustuvat asiantuntihaastatteluissa esiin nousseisiin sekä benchmarkingissa havainnoituihin onnistuneisiin ja luoviin tapoihin viestiä. Viestintäsuunnitelma on konkreettinen ja muokattavissa oleva työväline hankkeen viestinnän toteuttamiseen. Suunnitelmassa on viestinnän vuosikello ja sisältöehdotuksia hankkeen hyödynnettäväksi. Suunnitelman pohjalta hanke voi poimia tarpeellisimmat ja toimintaansa parhaiten tukevat toimenpiteet ja näin ollen kehittää viestintäänsä haluamaansa suuntaan.