Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Yritykselle X
Nuutinen, Ella (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119562
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma vuodelle 2024. Tarkoituksena oli löytää keinot, joiden avulla toimeksiantajayritys pystyy kehittämään digitaalista markkinointiaan ja toteuttamaan sitä suunnitelmallisesti. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle, joka on psyykkisen traumatisoitumisen asiantuntijakeskus. Toimeksiantajalla ei ole entuudestaan ollut digitaalisen markkinoinnin strategiaa, suunnitelmaa tai työkaluja sen toteuttamiseen. Aihe syntyi toimeksiantajan tarpeesta, omasta kiinnostuksestani digitaalista markkinointia kohtaan ja työtehtävistäni. Lopullinen aihe suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa vastaamaan yrityksen tarpeisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa käytetiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua, havainnointia ja kilpailijavertailua. Opinnäytetyön tietoperusta alkaa digitaalisen markkinoinnin esittelyllä sekä suunnittelutyökalujen ja mallien läpikäymisellä. Teoriaosuudessa käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin eri keinoja ja mittaamista. Tietoperustassa käsiteltiin myös toimeksiantajalle relevantteja sosiaalisen median kanavia sekä niiden ominaisia piirteitä, mahdollisuuksia ja maksettua mainontaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalisen markkinoinnin vuosikello ja sisältökalenteri, joiden avulla toimeksiantaja voi kehittää omaa markkinointiaan ja toteuttaa sitä suunnitelmallisemmin. Ratkaisut muodostuivat tietoperustan sekä toiminnallisen osuuden tutkimuksien ja tuloksien perusteella.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin eri tutkimusmenetelmiä sekä erilaisia verkko- ja kirjalähteitä, joiden perusteella suunnitelma rakennettiin. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja toteutettavissa oleva sisältösuunnitelma sekä tuottaa toimeksiantajalle työkalut suunnitelman toteuttamiseen. Suunnitelman ja työkalujen avulla toimeksiantajan vuoden 2024 digitaalisen markkinoinnin suunnittelu ja toteutus helpottuvat, sekä määritetyt tavoitteet saavutetaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa käytetiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua, havainnointia ja kilpailijavertailua. Opinnäytetyön tietoperusta alkaa digitaalisen markkinoinnin esittelyllä sekä suunnittelutyökalujen ja mallien läpikäymisellä. Teoriaosuudessa käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin eri keinoja ja mittaamista. Tietoperustassa käsiteltiin myös toimeksiantajalle relevantteja sosiaalisen median kanavia sekä niiden ominaisia piirteitä, mahdollisuuksia ja maksettua mainontaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalisen markkinoinnin vuosikello ja sisältökalenteri, joiden avulla toimeksiantaja voi kehittää omaa markkinointiaan ja toteuttaa sitä suunnitelmallisemmin. Ratkaisut muodostuivat tietoperustan sekä toiminnallisen osuuden tutkimuksien ja tuloksien perusteella.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin eri tutkimusmenetelmiä sekä erilaisia verkko- ja kirjalähteitä, joiden perusteella suunnitelma rakennettiin. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja toteutettavissa oleva sisältösuunnitelma sekä tuottaa toimeksiantajalle työkalut suunnitelman toteuttamiseen. Suunnitelman ja työkalujen avulla toimeksiantajan vuoden 2024 digitaalisen markkinoinnin suunnittelu ja toteutus helpottuvat, sekä määritetyt tavoitteet saavutetaan.