Diabetesta sairastavan lapsen pedagoginen huomioiminen päiväkodissa – huoltajien näkökulma
Nikurautio, Saara; Huotari, Birgit; Tuominen, Tiia (2024)
Nikurautio, Saara
Huotari, Birgit
Tuominen, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Suomen Diabetesliitolle uutta tietoa diabetesta sairastavan lapsen pedagogisesta huomioimisesta päiväkodissa tarkastellen aihetta huoltajien näkökulmasta. Aihe rajattiin koskemaan vuoden 2022 elokuun jälkeistä aikaa, jolloin uusi varhaiskasvatuslaki tuli voimaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää diabetesta sairastavien lapsien huoltajien näkemyksiä ja kokemuksia lasten pedagogisen tuen toteutumisesta päiväkodissa. Tutkimusongelmana oli diabetesta sairastavan lapsen pedagoginen huomioiminen päiväkodissa. Tutkimuskysymyksiä oli kolme. Ne olivat: Millaisia tukitoimia diabetesta sairastava lapsi saa päiväkodissa, ovatko diabetekseen liittyvät tukitoimet riittäviä huoltajien mielestä ja onko huoltajien osallisuus diabeteksen hoitoon päiväkodissa riittävää.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui tutkielmaan liittyvistä aihepiireistä ja teemoista. Tietoperustassa kuvattiin diabetesta sairautena lapsella, sen vaikutuksia arkeen ja lapsen elämään sekä avattiin varhaiskasvatuksen ja päiväkodin roolia aihepiiriin liittyen. Tutkielma toteutettiin verkkovälitteisten teemahaastatteluiden avulla, haastateltavia perheitä oli kokonaisuudessaan 13. Haastateltavat löydettiin diabetesta sairastavien lasten vertaistukiryhmistä Facebook-alustalla. Tutkielma toteutettiin käyttäen laadullisia menetelmiä. Opinnäytetyön tulosten mukaan diabetesta sairastavilla lapsilla oli käytössä kaikkia kolmiportaisen tuen muotoja eli yleistä tukea, tehostettua tukea sekä erityistä tukea. Tuen vahvuudessa ja tuen toteuttamisen menetelmissä oli eroavaisuutta. Pedagogisen huomioimisen taso diabeteksen suhteen oli vaihtelevaa, eikä osa vastaajista osannut nimetä tai tunnistaa käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Myös huoltajien kokemukset tukitoimien riittävyydessä jakaantuivat. Huoltajien osallisuus diabeteksen hoitoon päiväkodissa koettiin kuitenkin pääsääntöisesti riittäväksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui tutkielmaan liittyvistä aihepiireistä ja teemoista. Tietoperustassa kuvattiin diabetesta sairautena lapsella, sen vaikutuksia arkeen ja lapsen elämään sekä avattiin varhaiskasvatuksen ja päiväkodin roolia aihepiiriin liittyen. Tutkielma toteutettiin verkkovälitteisten teemahaastatteluiden avulla, haastateltavia perheitä oli kokonaisuudessaan 13. Haastateltavat löydettiin diabetesta sairastavien lasten vertaistukiryhmistä Facebook-alustalla. Tutkielma toteutettiin käyttäen laadullisia menetelmiä. Opinnäytetyön tulosten mukaan diabetesta sairastavilla lapsilla oli käytössä kaikkia kolmiportaisen tuen muotoja eli yleistä tukea, tehostettua tukea sekä erityistä tukea. Tuen vahvuudessa ja tuen toteuttamisen menetelmissä oli eroavaisuutta. Pedagogisen huomioimisen taso diabeteksen suhteen oli vaihtelevaa, eikä osa vastaajista osannut nimetä tai tunnistaa käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Myös huoltajien kokemukset tukitoimien riittävyydessä jakaantuivat. Huoltajien osallisuus diabeteksen hoitoon päiväkodissa koettiin kuitenkin pääsääntöisesti riittäväksi.