SPR:n Nuorten turvatalojen perehdytysmateriaalin kehittäminen
Gillsten, Lotta (2024)
Gillsten, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää SPR:n Nuorten turvatalojen perehdytysmateriaaleihin ohjeistus, jonka avulla perehdytettävät pääsevät luomaan itselleen profiilin oma-järjestelmään. Tavoitteena oli luoda perehdytyksen tueksi laadukas, helppokäyttöinen ja selkeä ohje, joka on helposti saavutettavissa kaikille sitä tarvitseville.
Materiaalin sisältö on tehty toimeksiantajan tarpeiden ja toiveiden mukaan sekä opinnäytetyön kirjallisen teoreettisen osuuden aihepiirit mielessä pitäen. Materiaalit toteutettiin suomeksi, helppolukuiseksi ja ytimekkääksi kokonaisuudeksi. Valmiissa tuotoksessa apuna käytettiin värejä sekä kuvia ilmeen yhtenäistämiseksi. Tarve materiaalien päivittämiselle oli lähtöisin toimeksiantajalta, Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvataloilta.
Opinnäytetyön aiheeksi rajautui perehdytys ja selkeä ohje perehdytyksen tukena, koska aihe on oleellinen osa onnistunutta työelämää sekä perehdytysmateriaalina hyödyllinen opiskelijoille, vapaaehtoisille sekä ammattilaisille. Aihe on tärkeä, sillä se vaikuttaa työelämään ja työhyvinvointiin, jotka ovat merkittävässä roolissa valtaosan elämää monessa eri elämäntilanteessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää konkreettinen, ammatillinen tuotos, jonka tarkoituksena oli toimia kohderyhmälle hyödyllisenä apuvälineenä osana perehdytysprosessia. Kohderyhmä tässä tapauksessa tarkoittaa vapaaehtoisia, opiskelijoita sekä työntekijöitä, jotka toimivat toimeksiantajan eli SPR:n alla Nuorten turvataloilla. Kohderyhmältä pyydettiin palautetta opinnäytetyöstä. Valmista, päivitettyä tuotosta arvioitiin palautekyselyllä, joka suunnattiin Nuorten turvatalojen vapaaehtoisille ja työntekijöille. Sähköisen palautekyselyn avulla kerätyistä vastauksista ilmeni, että ohjeistus koettiin pääasiassa toimivaksi ja helposti käytettäväksi. Palautteen perusteella voitiin todeta ohjeistuksesta olleen hyötyä osana perehdytystä. Voitiin myös todeta ohjeistuksen antaneen perehtyjille enemmän mahdollisuuksia toimia itsenäisemmin heti perehdytysprosessin aikana. Johtopäätöksenä todettiin, että opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät hyvin. The purpose of the thesis was to update instructions of the orientation materials for Red Cross Finland’s Youth Shelters to help trainees create a profile for themselves in Oma Punainen Risti. The purpose was to create high-quality, easy-to-use and clear instruction to support the orientation, which is easily accessible to everyone in need. The content of the material has been made according to the needs and wishes of the client and keeping in mind the topics of the written theoretical part of the thesis. The aim of the thesis was to improve the quality of orientation, unify the orientation process and increase the capabilities of the trainees for independent action. The main goal of updating the instructions was to guarantee an up-to-date and uniform orientation for the volunteers, students and employees of the Youth Shelters. When updating the material, equality and everyone's right to high-quality training have been considered. The materials are implemented in Finnish, as an easy-to-read and concise entity. In the finished product, colors and images are used to unify the look. The need to update the materials originates from the client, the Red Cross Finland’s Youth Shelters.
The topic of the thesis was limited to orientation and the digital tools of orientation, because the topic is an essential part of a successful working life and as an orientation material useful to students, volunteers and professionals. The topic is important, because it affects working life and well-being at work, which play a significant role in the lives of vast majority of people in many different life situations.
The goal of the functional thesis was to develop a concrete, professional product, the purpose of which was to act as a useful tool for a certain target group as a part of the orientation process. The target group in this case means volunteers, students and employees who work for the client, Red Cross Finland, at the Youth Shelters. The target group was asked for feedback on the thesis. The finished, updated output was evaluated with a feedback survey aimed at the volunteers and employees of the Youth Shelters. From the answers collected using the electronic feedback survey, it emerged that the instructions were perceived to be mainly functional and easy to use. Based on the feedback, it can be concluded that the instructions are useful as part of the orientation. It can also be concluded that the instructions give trainees more opportunities to act more independently already during the training process. As a conclusion, it can be stated that the objectives set for the thesis were well met.
Materiaalin sisältö on tehty toimeksiantajan tarpeiden ja toiveiden mukaan sekä opinnäytetyön kirjallisen teoreettisen osuuden aihepiirit mielessä pitäen. Materiaalit toteutettiin suomeksi, helppolukuiseksi ja ytimekkääksi kokonaisuudeksi. Valmiissa tuotoksessa apuna käytettiin värejä sekä kuvia ilmeen yhtenäistämiseksi. Tarve materiaalien päivittämiselle oli lähtöisin toimeksiantajalta, Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvataloilta.
Opinnäytetyön aiheeksi rajautui perehdytys ja selkeä ohje perehdytyksen tukena, koska aihe on oleellinen osa onnistunutta työelämää sekä perehdytysmateriaalina hyödyllinen opiskelijoille, vapaaehtoisille sekä ammattilaisille. Aihe on tärkeä, sillä se vaikuttaa työelämään ja työhyvinvointiin, jotka ovat merkittävässä roolissa valtaosan elämää monessa eri elämäntilanteessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää konkreettinen, ammatillinen tuotos, jonka tarkoituksena oli toimia kohderyhmälle hyödyllisenä apuvälineenä osana perehdytysprosessia. Kohderyhmä tässä tapauksessa tarkoittaa vapaaehtoisia, opiskelijoita sekä työntekijöitä, jotka toimivat toimeksiantajan eli SPR:n alla Nuorten turvataloilla. Kohderyhmältä pyydettiin palautetta opinnäytetyöstä. Valmista, päivitettyä tuotosta arvioitiin palautekyselyllä, joka suunnattiin Nuorten turvatalojen vapaaehtoisille ja työntekijöille. Sähköisen palautekyselyn avulla kerätyistä vastauksista ilmeni, että ohjeistus koettiin pääasiassa toimivaksi ja helposti käytettäväksi. Palautteen perusteella voitiin todeta ohjeistuksesta olleen hyötyä osana perehdytystä. Voitiin myös todeta ohjeistuksen antaneen perehtyjille enemmän mahdollisuuksia toimia itsenäisemmin heti perehdytysprosessin aikana. Johtopäätöksenä todettiin, että opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät hyvin.
The topic of the thesis was limited to orientation and the digital tools of orientation, because the topic is an essential part of a successful working life and as an orientation material useful to students, volunteers and professionals. The topic is important, because it affects working life and well-being at work, which play a significant role in the lives of vast majority of people in many different life situations.
The goal of the functional thesis was to develop a concrete, professional product, the purpose of which was to act as a useful tool for a certain target group as a part of the orientation process. The target group in this case means volunteers, students and employees who work for the client, Red Cross Finland, at the Youth Shelters. The target group was asked for feedback on the thesis. The finished, updated output was evaluated with a feedback survey aimed at the volunteers and employees of the Youth Shelters. From the answers collected using the electronic feedback survey, it emerged that the instructions were perceived to be mainly functional and easy to use. Based on the feedback, it can be concluded that the instructions are useful as part of the orientation. It can also be concluded that the instructions give trainees more opportunities to act more independently already during the training process. As a conclusion, it can be stated that the objectives set for the thesis were well met.