Vanginkuljetuspilotti Kylmäkosken vankilassa – osapuolten kokemuksia pilotista
Tarvainen, Sanna-Sofia; Sarin, Topias (2024)
Tarvainen, Sanna-Sofia
Sarin, Topias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320136
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää näkökulmia Kylmäkosken vankilassa aikavälillä 1.11.2022-30.4.2023 toteutetun vanginkuljetuspilotin toimivuudesta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kylmäkosken vankila. Tavoitteena tutkimuksella oli selvittää Kylmäkosken vankilassa toteutetun kuljetuspilotin toimimista valvontahenkilökunnan näkökulmasta, sen vaikutuksia Kylmäkosken vankilaan ja Sisä-Suomen poliisilaitokseen, sekä oliko kuljetuspilotti resursoitu oikein. Tavoitteena oli tarjota tietoa kuljetuspilotin onnistumisista, selvittää kehittämiskohteita, sekä mitä asioita tulisi ottaa huomioon, mikäli samankaltaista toimintamallia jatketaan tulevaisuudessa. Vanginkuljetuspilotti oli osa vanginkuljetuslainsäädännön uudistusta. Opinnäytetyön tietoperusta koostui aihetta koskevasta lainsäädännöstä, sen muutoksesta, vanginkuljetukseen liittyvästä teoriasta ja viranomaistoiminnan sekä projektien arvioinnista.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty sekä laadullista, että määrällistä aineistoa, jotta saatiin mahdollisimman kokonaisvaltaisen kuvan vanginkuljetuspilotin toiminnasta. Määrällistä aineistoa kerättiin Kylmäkosken vankilan valvontahenkilökunnalle lähetetyllä kyselytutkimuksella ja laadullista aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelimme vankilassa työskennellyttä pilotin suunnittelijaa, pilotin johtajaa ja Tampereen poliisivankilan yhteyshenkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että vanginkuljetuspilotti hoiti tehtävänsä, kaikki tarvittavat kuljetukset toteutuivat ja kuljetukset olivat ajallaan. Kuljetuspilotti tarjosi lisäresurssia niin Kylmäkosken vankilalle kuin Sisä-Suomen poliisilaitokselle ja viranomaisyhteistyö toimi. Vanginkuljetuspilotissa oli haasteita etukäteisvalmisteluissa ja aloituksessa. Kuljetuspilotin yhteenvedon puuttuminen ja keston supistaminen vuodesta puoleen vuoteen hankaloitti toiminnan ja vaikutusten arviointia pidemmällä aikavälillä. Vanginkuljetukseen liittyvää tutkimusta tarvittaisiin lisää. The purpose of this Bachelor’s thesis was to investigate perspectives on the functionality of the prisoner transport pilot implemented at Kylmäkoski prison between 1 November 2022 and 30 April 2023. Kylmäkoski prison was the commisioner of the thesis. The goal of this thesis was to research how the transport pilot functioned from the point of view of the supervision staff, its effects on Kylmäkoski prison and the police department of Central Finland and whether the transport pilot was properly resourced. The aim was to provide information on the successes of the transport pilot, identify areas for development, and determine what issues should be considered if a similar operating model is continued in the future. The prisoner transport pilot was part of the reform of the prisoner transport legislation. The theoretical background of the thesis consisted of legislation on the subject, its changes, theory related to prisoner transport, and evaluation of official activities and projects.
The thesis was carried out as multi-method study. As a research method in this thesis, both qualitative and quantitative material was used in order to get as comprehensive a picture as possible of the operation of the prisoner transport pilot. Quantitative material was collected with a survey sent to the supervision staff of Kylmäkoski prison, and qualitative material with thematic interviews. The designer of the pilot, who worked in the prison, the director of the pilot and the contact person of the Tampere police prison were interviewed.
The investigation revealed that the prisoner transport pilot performed its duties, all the necessary transports were carried out and the transports were on time. The transportation pilot offered additional resources to both Kylmäkoski prison and the Police Department of Central Finland, and the cooperation between the authorities worked. The prisoner transport pilot had experienced challenges in advance preparations and at the beginning of the pilot. The absence of a summary of the transport pilot and the reduction of the duration from one year to half a year made it difficult to evaluate the operation and effects in the longer term. Further research related to prisoner transport would be needed.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty sekä laadullista, että määrällistä aineistoa, jotta saatiin mahdollisimman kokonaisvaltaisen kuvan vanginkuljetuspilotin toiminnasta. Määrällistä aineistoa kerättiin Kylmäkosken vankilan valvontahenkilökunnalle lähetetyllä kyselytutkimuksella ja laadullista aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelimme vankilassa työskennellyttä pilotin suunnittelijaa, pilotin johtajaa ja Tampereen poliisivankilan yhteyshenkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että vanginkuljetuspilotti hoiti tehtävänsä, kaikki tarvittavat kuljetukset toteutuivat ja kuljetukset olivat ajallaan. Kuljetuspilotti tarjosi lisäresurssia niin Kylmäkosken vankilalle kuin Sisä-Suomen poliisilaitokselle ja viranomaisyhteistyö toimi. Vanginkuljetuspilotissa oli haasteita etukäteisvalmisteluissa ja aloituksessa. Kuljetuspilotin yhteenvedon puuttuminen ja keston supistaminen vuodesta puoleen vuoteen hankaloitti toiminnan ja vaikutusten arviointia pidemmällä aikavälillä. Vanginkuljetukseen liittyvää tutkimusta tarvittaisiin lisää.
The thesis was carried out as multi-method study. As a research method in this thesis, both qualitative and quantitative material was used in order to get as comprehensive a picture as possible of the operation of the prisoner transport pilot. Quantitative material was collected with a survey sent to the supervision staff of Kylmäkoski prison, and qualitative material with thematic interviews. The designer of the pilot, who worked in the prison, the director of the pilot and the contact person of the Tampere police prison were interviewed.
The investigation revealed that the prisoner transport pilot performed its duties, all the necessary transports were carried out and the transports were on time. The transportation pilot offered additional resources to both Kylmäkoski prison and the Police Department of Central Finland, and the cooperation between the authorities worked. The prisoner transport pilot had experienced challenges in advance preparations and at the beginning of the pilot. The absence of a summary of the transport pilot and the reduction of the duration from one year to half a year made it difficult to evaluate the operation and effects in the longer term. Further research related to prisoner transport would be needed.