Esirippu auki! – Yhteisöteatterin merkityksiä sosiaaliselle hyvinvoinnille
Järvinen, Oona (2024)
Järvinen, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320131
Tiivistelmä
Ikääntyneisiin liittyvä keskustelu kaipaa ikääntyneiden vahvuuksia, voimavaroja ja kykyjä tunnistavaa ja näkyväksi tuovaa näkökulmaa. Tyypillisesti saatetaan keskittyä puutteisiin ja vajeisiin, joita toisaalta myös erilaiset yhteiskunnalliset olosuhteet voivat lisätä. Ne voivat kaventaa ihmisen mahdollisuuksia toteuttaa itselleen merkityksellisiä asioita sekä hyödyntää täyttä potentiaaliaan. Näitä puolestaan voivat edistää taide ja kulttuuri, joihin osallistuminen on kulttuurinen perusoikeus. Aktiivisen taide- ja kulttuurielämään osallistumisen tiedetään olevan yhteydessä sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden vahvistumiseen. Tämän opinnäytetyön kohderyhmä on seniori-ikäiset yhteisöteatterin harrastajat, ja tutkielmassa tarkastellaan yhteisöteatterin sosiaalisten suhteiden merkityksiä heidän sosiaaliselle hyvinvoinnilleen.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, millaisia merkityksiä yhteisöteatterin sosiaalisilla suhteilla on toimintaan osallistuvan sosiaaliselle hyvinvoinnille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa aiheesta sekä tehdä näkyväksi yhteisöllisen taidetoiminnan merkitystä hyvinvoinnin edistämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Teatteri ILMI Ö:n TaideLiikutus-hankkeen kanssa. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä yhteisöteatterin sosiaalisilla suhteilla on toimintaan osallistuvan sosiaaliselle hyvinvoinnille sekä lisätä ymmärrystä kulttuurisesta vanhustyöstä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkielmana. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Kohderyhmä oli viidestä osallistujasta muodostuva yhteisöteatteriryhmä. Haastattelutilanteeseen osallistui kolme jäsentä ja kirjallisia vastauksia haastatteluun saatiin kaksi. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että yhteisöteatterin sosiaalisten suhteiden merkitykset osallistujien sosiaaliselle hyvinvoinnille liittyivät kasvokkaisen vuorovaikutuksen mahdollistumiseen, yhteishengen vahvistumiseen sekä voimavarojen lisääntymiseen. Lisäksi tuloksista selvisi, että yhteisöteatterilla oli kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä merkityksiä.
Yhteisöteatteri näyttäytyi sosiaalista hyvinvointia edistävänä tekijänä. Sen merkitykset kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa perustelivat myös yhteisöteatterin potentiaalia luovana menetelmänä hyvinvoinnin vahvistamiseen tähtäävässä työssä.
Opinnäytteen tulokset kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen liittyvistä merkityksistä luovat kiinnostavia lähtökohtia tulevaisuuden tutkimukselle. Tiedon lisääminen esimerkiksi yhteisöteatterin vaikutuksesta tunteisiin ja tunnetaitoihin, vuorovaikutustaitojen kehittymiseen tai osallisuuteen olisi luontevaa jatkoa tälle tutkielmalle.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, millaisia merkityksiä yhteisöteatterin sosiaalisilla suhteilla on toimintaan osallistuvan sosiaaliselle hyvinvoinnille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa aiheesta sekä tehdä näkyväksi yhteisöllisen taidetoiminnan merkitystä hyvinvoinnin edistämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Teatteri ILMI Ö:n TaideLiikutus-hankkeen kanssa. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä yhteisöteatterin sosiaalisilla suhteilla on toimintaan osallistuvan sosiaaliselle hyvinvoinnille sekä lisätä ymmärrystä kulttuurisesta vanhustyöstä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkielmana. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Kohderyhmä oli viidestä osallistujasta muodostuva yhteisöteatteriryhmä. Haastattelutilanteeseen osallistui kolme jäsentä ja kirjallisia vastauksia haastatteluun saatiin kaksi. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että yhteisöteatterin sosiaalisten suhteiden merkitykset osallistujien sosiaaliselle hyvinvoinnille liittyivät kasvokkaisen vuorovaikutuksen mahdollistumiseen, yhteishengen vahvistumiseen sekä voimavarojen lisääntymiseen. Lisäksi tuloksista selvisi, että yhteisöteatterilla oli kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä merkityksiä.
Yhteisöteatteri näyttäytyi sosiaalista hyvinvointia edistävänä tekijänä. Sen merkitykset kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa perustelivat myös yhteisöteatterin potentiaalia luovana menetelmänä hyvinvoinnin vahvistamiseen tähtäävässä työssä.
Opinnäytteen tulokset kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen liittyvistä merkityksistä luovat kiinnostavia lähtökohtia tulevaisuuden tutkimukselle. Tiedon lisääminen esimerkiksi yhteisöteatterin vaikutuksesta tunteisiin ja tunnetaitoihin, vuorovaikutustaitojen kehittymiseen tai osallisuuteen olisi luontevaa jatkoa tälle tutkielmalle.