Autismiohjaaminen erityistarpeisten lasten ja nuorten lastensuojeluyksiköissä
Broad-Pease, Elina (2024)
Broad-Pease, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda perehdytysmateriaali autismikirjosta sekä autismikirjon henkilön ohjaamisesta erityislasten sijaishuollon yksiköissä. Tavoite oli lisätä osaamista ja ymmärrystä autismikirjosta, sekä neuropsykiatrisesti oireilevista erityislapsista, sijaishuollon yksiköissä. Henkilökohtainen tavoitteeni oli käsittää paremmin, miten ja mitkä lait ohjaavat toimintaa lastensuojelussa.
Tämä toiminnallinen kehitystyö tukee työyhteisöä autismikirjon- sekä neurokirjon henkilöiden ohjaamisessa. Pääasiallinen tuotos oli perehdytysmateriaali, Autismin ABC. Tämä mate-riaali selkeyttää alan peruskäsitteitä, sekä esimerkiksi sitä, miten stressi vaikuttaa autismikirjon henkilöön, antaa tukea, kuinka onnistua kommunikaatiossa, kun tilanne on haastava ja miksi haastavia tilanteita syntyy, sekä miten niitä tilanteita voi ennaltaehkäistä. Työelämän kumppaniksi valikoitui Autismiliitto, koska heidän kauttaan perehdytysmateriaalin on mahdollista siirtyä esimerkiksi koulutusten ja hankkeiden avulla lastensuojelun sijaishuollon yksiköihin ympäri maan. Kehitystyön tiedonhankintamenetelmiksi valikoitui dialoginen keskustelu sekä autismiasiantuntijoiden konsultointi ja menetelmäkirjallisuuden käyttö.
Perehdytysmateriaalin lisäksi kehitystyön tuotoksena syntyi positiiviseen pedagogiikkaan ja kohtaamiseen kannustava ”Minä – ainoa laatuani” -passi työyhteisölle käyttöön. Passin on tarkoitus helpottaa työskentelyä lapsen tai nuoren kanssa, kannustaa vahvuuksien hyödyntämiseen, selkeyttää toimintamalleja sekä tukea johdonmukaiseen ohjaamiseen. Perehdytysmateriaalista ja passista on tarkoitus hyötyä niin työyhteisön, kuin lapsen tai nuorenkin. Näiden tuotosten lisäksi havaittiin tarve lyhyelle perehdytysvideolle, joka tullaan kehittämään työelämänkumppanin kanssa näiden materiaalien pohjalta.
Tämä toiminnallinen kehitystyö tukee työyhteisöä autismikirjon- sekä neurokirjon henkilöiden ohjaamisessa. Pääasiallinen tuotos oli perehdytysmateriaali, Autismin ABC. Tämä mate-riaali selkeyttää alan peruskäsitteitä, sekä esimerkiksi sitä, miten stressi vaikuttaa autismikirjon henkilöön, antaa tukea, kuinka onnistua kommunikaatiossa, kun tilanne on haastava ja miksi haastavia tilanteita syntyy, sekä miten niitä tilanteita voi ennaltaehkäistä. Työelämän kumppaniksi valikoitui Autismiliitto, koska heidän kauttaan perehdytysmateriaalin on mahdollista siirtyä esimerkiksi koulutusten ja hankkeiden avulla lastensuojelun sijaishuollon yksiköihin ympäri maan. Kehitystyön tiedonhankintamenetelmiksi valikoitui dialoginen keskustelu sekä autismiasiantuntijoiden konsultointi ja menetelmäkirjallisuuden käyttö.
Perehdytysmateriaalin lisäksi kehitystyön tuotoksena syntyi positiiviseen pedagogiikkaan ja kohtaamiseen kannustava ”Minä – ainoa laatuani” -passi työyhteisölle käyttöön. Passin on tarkoitus helpottaa työskentelyä lapsen tai nuoren kanssa, kannustaa vahvuuksien hyödyntämiseen, selkeyttää toimintamalleja sekä tukea johdonmukaiseen ohjaamiseen. Perehdytysmateriaalista ja passista on tarkoitus hyötyä niin työyhteisön, kuin lapsen tai nuorenkin. Näiden tuotosten lisäksi havaittiin tarve lyhyelle perehdytysvideolle, joka tullaan kehittämään työelämänkumppanin kanssa näiden materiaalien pohjalta.