Erikoistukun verkkokaupan digitaalinen palvelumuotoilu
Suorsa, Petra (2024)
Suorsa, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060443994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060443994
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi B2B-erikoistukun verkkokaupan kehittämiseen digitaalisen palvelumuotoilun keinoin. Tavoitteena oli ideoida toimeksiantajayritykselle, Kalatukku E. Erikssonille kilpailukykyinen verkkokauppa, joka tuo markkinaan uusia elementtejä ja erottuu kilpailijoista. Liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi tavoitteena oli kehittää asiakaslähtöinen ja helppokäyttöinen verkkokauppa, joka tuo merkittävää myynnin kasvua. Tarkoituksena oli saada kattava käsitys niin asiakkaiden tarpeista ja odotuksista verkkokaupan suhteen kuin toimintaympäristön nykytilanteesta ja kehitysmahdollisuuksista uudelle verkkokaupalle.
Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään asiakkaiden tarpeita, odotuksia ja kohtaamia haasteita B2B-erikoistukkujen tilausprosessissa. Niiden perusteella pyrittiin kehittämään verkkokaupalle innovatiivisia ja asiakaslähtöisiä ominaisuuksia, jotka vastasivat myös toimeksiantajan tavoitteisiin. Kehitystyön tarkoituksena oli parantaa verkkokaupan käyttäjäkokemusta ja kilpailukykyä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin tarkemmin palvelumuotoilun prosessiin sekä verkkokaupan ominaisuuksiin. Tutkimuksessa käytettiin erilaisia menetelmiä, kuten asiakaskyselyä, asiantuntijahaastatteluja ja benchmarkingia, joilla pyrittiin ymmärtämään toimialaa ja asiakkaiden tarpeita. Pääpaino on palvelumuotoiluprosessissa, jossa ideoidaan erilaisia ominaisuuksia tavoitteiden mukaisen verkkokaupan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kattava kuva B2B-erikoistukun verkkokaupan kehitysmahdollisuuksista. Tulosten perusteella esitettiin kehittämisehdotuksia verkkokaupan käyttäjäkokemuksen ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Päätös eri ominaisuuksien testauksesta käytännössä jäi toimeksiantajan päätettäväksi. Toimeksiantajalle annettiin ehdotus siitä, millä perusteella erilaiset ominaisuudet kannattaa valita ja miten niitä kannattaisi lähteä testaamaan.
Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään asiakkaiden tarpeita, odotuksia ja kohtaamia haasteita B2B-erikoistukkujen tilausprosessissa. Niiden perusteella pyrittiin kehittämään verkkokaupalle innovatiivisia ja asiakaslähtöisiä ominaisuuksia, jotka vastasivat myös toimeksiantajan tavoitteisiin. Kehitystyön tarkoituksena oli parantaa verkkokaupan käyttäjäkokemusta ja kilpailukykyä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin tarkemmin palvelumuotoilun prosessiin sekä verkkokaupan ominaisuuksiin. Tutkimuksessa käytettiin erilaisia menetelmiä, kuten asiakaskyselyä, asiantuntijahaastatteluja ja benchmarkingia, joilla pyrittiin ymmärtämään toimialaa ja asiakkaiden tarpeita. Pääpaino on palvelumuotoiluprosessissa, jossa ideoidaan erilaisia ominaisuuksia tavoitteiden mukaisen verkkokaupan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kattava kuva B2B-erikoistukun verkkokaupan kehitysmahdollisuuksista. Tulosten perusteella esitettiin kehittämisehdotuksia verkkokaupan käyttäjäkokemuksen ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Päätös eri ominaisuuksien testauksesta käytännössä jäi toimeksiantajan päätettäväksi. Toimeksiantajalle annettiin ehdotus siitä, millä perusteella erilaiset ominaisuudet kannattaa valita ja miten niitä kannattaisi lähteä testaamaan.