Ostavan yrityksen asiakashoukuttelevuuden kehittäminen ulkoisten resurssien näkökulmasta
Vartela, Kirsi-Maria (2024)
Vartela, Kirsi-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320462
Tiivistelmä
Hankintatoimen ja ulkoisten resurssien johtaminen on noussut tänä päivänä keskeiseen rooliin yritysten
toimitusketjun hallinnan kannalta. Ulkoisten resurssien johtaminen ja hallinnointi on myös merkittävä
kilpailutekijä yrityksille. Ulkoisten resurssien kasvanut osuus yritysten toimitusketjuissa, on myös
vahvistanut yritysten niiden riippuvuutta niistä. Saadakseen parhaat ulkoiset resurssit kumppanikseen,
yrityksen tulee kehittää myös omaa houkuttelevuuttaan verkoston suuntaan. Asiakashoukuttelevuus on
keskeinen tekijä kilpailtaessa parhaista resursseista ja asemoiduttaessa resurssien asiakkkuusprofiileissa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tausta perustuu kohdeyrityksen tarpeeseen kehittää yhteistyötä toimittaja-
verkoston kanssa sekä löytää merkittäviä seikkoja, jotka vaikuttavat sen omaan asiakashoukuttelevuuteen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat toimittajaverkoston näkökulmasta ostavan
yrityksen asiakashoukuttelevuuteen ja ovat yhteistyön kannalta merkittäviä.
Tutkimuksen ajankohta oli keväällä 2024. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselyllä kohdeyrityksen
toimittajaverkostolle. Kyselyyn osallistui 30 vastaajaa ja kyselyn toteutunut vastausprosentti oli 41,7%.
Kyselytutkimus rakennettiin teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen, hyödyntäen aiemmin tehtyjä
tutkimuksia aiheesta. Toimeksiantajayrityksen hankintatoimen kanssa pidettiin kyselyn tuloksista aivoriihi-
tilaisuus, jossa pohdittiin kehitystoimenpiteitä kyselyn tulosten perusteella. Tutkimuksessa kartoitettiin
toimittajaverkoston näkemyksiä kohdeyrityksen asiakkuuden nykytilasta sekä toimittajan mielestä
merkittäviä seikkoja houkuttelevasta yhteistyösuhteesta.
Tutkimus vastasi sitä ohjanneisiin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen avulla saatiin selkeämmäksi
toimittajaverkostossa asiakashoukuttelevuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä niiden nykytilanne
toimeksiantajayrityksen osalta. Tulosten avulla pystyttiin tuottamaan kehitysehdotuksia asian kehittämisen
tueksi. Tärkeimpinä seikkoina voitiin pitää viestintää, yhteistä asioiden läpikäyntiä sekä toiminnan
ennustettavuutta.
toimitusketjun hallinnan kannalta. Ulkoisten resurssien johtaminen ja hallinnointi on myös merkittävä
kilpailutekijä yrityksille. Ulkoisten resurssien kasvanut osuus yritysten toimitusketjuissa, on myös
vahvistanut yritysten niiden riippuvuutta niistä. Saadakseen parhaat ulkoiset resurssit kumppanikseen,
yrityksen tulee kehittää myös omaa houkuttelevuuttaan verkoston suuntaan. Asiakashoukuttelevuus on
keskeinen tekijä kilpailtaessa parhaista resursseista ja asemoiduttaessa resurssien asiakkkuusprofiileissa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tausta perustuu kohdeyrityksen tarpeeseen kehittää yhteistyötä toimittaja-
verkoston kanssa sekä löytää merkittäviä seikkoja, jotka vaikuttavat sen omaan asiakashoukuttelevuuteen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat toimittajaverkoston näkökulmasta ostavan
yrityksen asiakashoukuttelevuuteen ja ovat yhteistyön kannalta merkittäviä.
Tutkimuksen ajankohta oli keväällä 2024. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselyllä kohdeyrityksen
toimittajaverkostolle. Kyselyyn osallistui 30 vastaajaa ja kyselyn toteutunut vastausprosentti oli 41,7%.
Kyselytutkimus rakennettiin teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen, hyödyntäen aiemmin tehtyjä
tutkimuksia aiheesta. Toimeksiantajayrityksen hankintatoimen kanssa pidettiin kyselyn tuloksista aivoriihi-
tilaisuus, jossa pohdittiin kehitystoimenpiteitä kyselyn tulosten perusteella. Tutkimuksessa kartoitettiin
toimittajaverkoston näkemyksiä kohdeyrityksen asiakkuuden nykytilasta sekä toimittajan mielestä
merkittäviä seikkoja houkuttelevasta yhteistyösuhteesta.
Tutkimus vastasi sitä ohjanneisiin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen avulla saatiin selkeämmäksi
toimittajaverkostossa asiakashoukuttelevuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä niiden nykytilanne
toimeksiantajayrityksen osalta. Tulosten avulla pystyttiin tuottamaan kehitysehdotuksia asian kehittämisen
tueksi. Tärkeimpinä seikkoina voitiin pitää viestintää, yhteistä asioiden läpikäyntiä sekä toiminnan
ennustettavuutta.