Värien käyttö ja tarkoitukset videopeleissä
Aho, Elisa (2024)
Aho, Elisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420659
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tavoitteena perehtyä siihen, miten ja minkälaisiin tarkoituksiin värejä käytetään videopeleissä. Opinnäytetyössä pyrittiin tarkastelemaan aihetta väriteorian ja väripsykologian näkökulmasta. Värit ovat tärkeä osa visuaalista suunnittelua, ja myös peligrafiikka kuuluu luonnollisesti visuaalisen suunnittelun kategoriaan. Opinnäytetyön tarkoitus oli nähdä värit pintaa syvemmältä ja tuoda esiin niiden moninaisia käyttötarkoituksia pelisuunnittelussa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin värejä väriteorian, väripsykologian, tieteen ja historiankin kautta. Työssä käsiteltiin sitä, millaisia merkityksiä väreillä mielletään olevan. Vaikka työssä tarkasteltiin värejä pääasiassa länsimaisesta näkökulmasta, siinä sivuttiin myös sitä, miten värien merkitykset vaihtelevat kulttuurista ja uskonnosta toiseen. Työssä käytiin läpi värien merkitystä suunnittelussa, markkinoinnissa ja brändäyksessä, ja perehdyttiin siihen, miten värien assosiaatioita voi käyttää ja on käytetty hyödyksi. Työssä tutustuttiin erilaisiin värien käyttötarkoituksiin peleissä, ja pohdittiin esimerkkien kautta sitä, miten pelit ovat toteuttaneet niitä käytännössä. Opinnäytetyön lopussa esiteltiin peliprojekti Trails of Despair ja sen värimaailman kehittäminen. Työssä käytiin läpi, miten värimaailmaa suunniteltiin, minkälaisia muutoksia matkan varrella tehtiin, miten lopullisiin ratkaisuihin päädyttiin, ja miten hyvin tavoitteisiin lopulta päästiin.
Opinnäytetyössä todettiin, että väriteorian ja väripsykologian ymmärtäminen auttaa suunnittelutyössä luomaan visuaalisesti miellyttäviä, selkeitä ja järkeviä kokonaisuuksia. Työstä tuli monipuolinen tietopaketti, joka tarjoaa johdatuksen värien, väriopin ja niiden soveltamisen maailmaan.
Opinnäytetyössä käsiteltiin värejä väriteorian, väripsykologian, tieteen ja historiankin kautta. Työssä käsiteltiin sitä, millaisia merkityksiä väreillä mielletään olevan. Vaikka työssä tarkasteltiin värejä pääasiassa länsimaisesta näkökulmasta, siinä sivuttiin myös sitä, miten värien merkitykset vaihtelevat kulttuurista ja uskonnosta toiseen. Työssä käytiin läpi värien merkitystä suunnittelussa, markkinoinnissa ja brändäyksessä, ja perehdyttiin siihen, miten värien assosiaatioita voi käyttää ja on käytetty hyödyksi. Työssä tutustuttiin erilaisiin värien käyttötarkoituksiin peleissä, ja pohdittiin esimerkkien kautta sitä, miten pelit ovat toteuttaneet niitä käytännössä. Opinnäytetyön lopussa esiteltiin peliprojekti Trails of Despair ja sen värimaailman kehittäminen. Työssä käytiin läpi, miten värimaailmaa suunniteltiin, minkälaisia muutoksia matkan varrella tehtiin, miten lopullisiin ratkaisuihin päädyttiin, ja miten hyvin tavoitteisiin lopulta päästiin.
Opinnäytetyössä todettiin, että väriteorian ja väripsykologian ymmärtäminen auttaa suunnittelutyössä luomaan visuaalisesti miellyttäviä, selkeitä ja järkeviä kokonaisuuksia. Työstä tuli monipuolinen tietopaketti, joka tarjoaa johdatuksen värien, väriopin ja niiden soveltamisen maailmaan.