Työmaan toteuma-aineiston hallinta : case Turku
Lastikka, Leo (2024)
Lastikka, Leo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320257
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toteuma-aineiston hallintaa Kupittaa–Turku-ratahankkeessa. Tarkoituksena oli selvittää toteuma-aineiston hallinnasta erityisesti poikkeamien hallintaprosessin ongelmia ja haasteita sekä kehittää siihen korjauksia ja parannuksia. Työ tehtiin Sweco Finland Oy:n toimeksiannosta, ja aihetta tutkittiin ensisijaisesti yrityksen suunnittelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin alan virallisiin ohjeisiin, kuten Yleisiin inframallivaatimuksiin ja Väyläviraston inframallivaatimuksiin. Teorialähteiden perusteella selvitettiin mallipohjaista rakentamista yleisesti sekä toteuma- ja poikkeama-aineistoa tarkemmin. Käytännön kokemuksia kerättiin Swecon sisäisillä haastatteluilla ja kyselyllä, joka suunnattiin projektin suunnittelijoille, tietomallikoordinaattoreille ja projektipäälliköille.
Haastattelujen ja kyselyn tulokset osoittivat, että vastaajien kokemukset poikkeamien käsittelystä ja toteuma-aineiston hallinnasta vaihtelivat, mutta vastauksista pystyttiin silti havaitsemaan ongelmakohtia. Vastaajat kokivat haasteita prosessin selkeydessä sekä roolien ja vastuiden kanssa. Myös tiedonhallinnassa ja tiedonvälityksessä ilmeni ongelmia.
Opinnäytetyön lopputuloksena muodostettiin kehitystoimenpiteitä havaittuihin ongelmiin ja haasteisiin. Ensisijaisena ratkaisuna päädyttiin ohjeistuksen selkeyttämiseen ja ohjeiden saatavuuden helpottamiseen. Lisäksi työntekijöiden perehdyttämiseen ja tiedotukseen ehdotettiin parannuksia. The thesis focused on studying the management of construction site progress data in the Kupittaa-Turku rail project. The aim was to identify the problems and challenges in managing progress data, particularly in the deviation management process, and to propose corrective actions and improvements. The study was commissioned by Sweco Finland Oy, and the topic was primarily examined from the perspective of the company's designers.
The theoretical part of the thesis explored official guidelines in the field, such as the Common InfraBIM Requirements and the Finnish Transport Infrastructure Agency's modeling requirements. Based on the theoretical sources, model-based construction was examined in general, with a more detailed analysis of building progress and deviation data. Practical experiences were gathered through internal interviews and a survey conducted among project designers, BIM coordinators, and project managers at Sweco.
The results of the interviews and survey showed that respondents had varying experiences in handling deviations and managing progress data, but problematic areas could still be identified from the responses. Respondents faced challenges in process clarity, as well as roles and responsibilities. Issues with information management and communication were also identified.
As a result of the thesis, development measures were formulated to address the identified problems and challenges. The primary solution was to clarify guidelines and improve their accessibility. Additionally, improvements were proposed in employee onboarding and communication.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin alan virallisiin ohjeisiin, kuten Yleisiin inframallivaatimuksiin ja Väyläviraston inframallivaatimuksiin. Teorialähteiden perusteella selvitettiin mallipohjaista rakentamista yleisesti sekä toteuma- ja poikkeama-aineistoa tarkemmin. Käytännön kokemuksia kerättiin Swecon sisäisillä haastatteluilla ja kyselyllä, joka suunnattiin projektin suunnittelijoille, tietomallikoordinaattoreille ja projektipäälliköille.
Haastattelujen ja kyselyn tulokset osoittivat, että vastaajien kokemukset poikkeamien käsittelystä ja toteuma-aineiston hallinnasta vaihtelivat, mutta vastauksista pystyttiin silti havaitsemaan ongelmakohtia. Vastaajat kokivat haasteita prosessin selkeydessä sekä roolien ja vastuiden kanssa. Myös tiedonhallinnassa ja tiedonvälityksessä ilmeni ongelmia.
Opinnäytetyön lopputuloksena muodostettiin kehitystoimenpiteitä havaittuihin ongelmiin ja haasteisiin. Ensisijaisena ratkaisuna päädyttiin ohjeistuksen selkeyttämiseen ja ohjeiden saatavuuden helpottamiseen. Lisäksi työntekijöiden perehdyttämiseen ja tiedotukseen ehdotettiin parannuksia.
The theoretical part of the thesis explored official guidelines in the field, such as the Common InfraBIM Requirements and the Finnish Transport Infrastructure Agency's modeling requirements. Based on the theoretical sources, model-based construction was examined in general, with a more detailed analysis of building progress and deviation data. Practical experiences were gathered through internal interviews and a survey conducted among project designers, BIM coordinators, and project managers at Sweco.
The results of the interviews and survey showed that respondents had varying experiences in handling deviations and managing progress data, but problematic areas could still be identified from the responses. Respondents faced challenges in process clarity, as well as roles and responsibilities. Issues with information management and communication were also identified.
As a result of the thesis, development measures were formulated to address the identified problems and challenges. The primary solution was to clarify guidelines and improve their accessibility. Additionally, improvements were proposed in employee onboarding and communication.