Ammattikorkeakoulujen opetuksessa käyttämät taloushallinnon ja toiminnanohjauksen ohjelmistot
Happo, Paula (2015)
Happo, Paula
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081104
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakoulujen opetuksessa käyttämät taloushallinnon ja toiminnanohjauksen ohjelmistot sekä niiden ominaisuudet ja käytännöllisyys opetustarkoituksessa. Työn tavoitteena oli auttaa Saimaan ammattikorkeakoulua valitsemaan uusia opetuksessa käytettäviä ohjelmistoja.
Opinnäytetyössä käytettiin pääosin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen otanta oli ennalta päätetty. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse 149 opettajalle 23 eri ammatti-korkeakouluun. Opinnäytetyön teoriaan, ammattikorkeakouluihin sekä talous-hallinnon ja toiminnanohjauksen ohjelmistoihin perehdyttiin kirjallisuuden ja internetlähteiden avulla. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa tietojärjestelmien hankinnasta sekä tutkimusprosessista. Internetlähteiden avulla tutustuttiin erityisesti ammattikorkeakouluihin ja liiketalouden koulutusohjelmiin.
Kyselyn vastausten perusteella voidaan todeta, että työn tavoite täyttyi osittain, sillä tutkimustuloksista voidaan tehdä joitakin johtopäätöksiä siitä, millaisia omi-naisuuksia ammattikorkeakoulun kannattaa huomioida valitessaan uutta ohjel-mistoa opetuskäyttöön. Tutkimukseen osallistuneiden määrä oli vähäinen, eikä vastauksia tullut kaikista niistä ammattikorkeakouluista, joihin kysely lähetettiin. Tutkimuksen luotettavuuteen tulee suhtautua kriittisesti.
Opinnäytetyössä käytettiin pääosin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen otanta oli ennalta päätetty. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse 149 opettajalle 23 eri ammatti-korkeakouluun. Opinnäytetyön teoriaan, ammattikorkeakouluihin sekä talous-hallinnon ja toiminnanohjauksen ohjelmistoihin perehdyttiin kirjallisuuden ja internetlähteiden avulla. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa tietojärjestelmien hankinnasta sekä tutkimusprosessista. Internetlähteiden avulla tutustuttiin erityisesti ammattikorkeakouluihin ja liiketalouden koulutusohjelmiin.
Kyselyn vastausten perusteella voidaan todeta, että työn tavoite täyttyi osittain, sillä tutkimustuloksista voidaan tehdä joitakin johtopäätöksiä siitä, millaisia omi-naisuuksia ammattikorkeakoulun kannattaa huomioida valitessaan uutta ohjel-mistoa opetuskäyttöön. Tutkimukseen osallistuneiden määrä oli vähäinen, eikä vastauksia tullut kaikista niistä ammattikorkeakouluista, joihin kysely lähetettiin. Tutkimuksen luotettavuuteen tulee suhtautua kriittisesti.