Päiväkirja varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan muodostamisesta
Peltomäki, Tiia (2024)
Peltomäki, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320371
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen sosionomin mahdollisiin työtehtäviin espoolaisessa yksityisessä varhaiskasvatusyksikössä. Päiväkirjaopinnäytetyön raportti toteutettiin kahdeksan viikon ajan varhaiskasvatuksen työtehtävissä päiväkodissa. Päivittäisessä raportoinnissa nostettiin esiin työpäivien keskeisiä tapahtumia, viikolle asetettuja tavoitteita ja niiden edistymistä sekä mahdollisia haasteita. Viikoittaiseen raportointiin kuului viikon tavoitteisiin pääsemisen arviointia sekä yhteenvetoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa varhaiskasvatuksen sosionomille alustava työnkuva varhaiskasvatusyksikköön, jota varhaiskasvatusyksikkö pystyisi hyödyntämään varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan suunnitteluun.
Opinnäytetyön päiväkirjaraportoinnin viikoittaisiksi teemoiksi valikoitui varhaiskasvatuksen arjen kannalta olennaisia teemoja sekä varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaan tutustuminen teoriatietoon peilaten. Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva on vielä uusi ja vieras, joten päiväkirjaraportoinnin kautta oli mahdollista päästä havainnoimaan varhaiskasvatuksen arjessa ilmeneviä tilanteita sekä haastattelemaan työntekijöitä heidän ajatuksistaan.
Tarkastelemalla varhaiskasvatuksen arkea ja haastattelemalla varhaiskasvatusyksikön työntekijöitä, saatiin luotua alustava ehdotus varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta kyseiseen varhaiskasvatusyksikköön. Opinnäytetyöstä on hyötyä yhteistyökumppanille, mutta myös muille varhaiskasvatuksen sosionomiksi valmistuville sekä varhaiskasvatusyksiköille, joille opinnäytetyö voi selkeyttää varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ja ammatillista osaamista. Kahdeksan viikkoa on lyhyt aika havainnoida varhaiskasvatuksen sosionomin työtä varhaiskasvatusyksikössä, jossa kyseistä työnkuvaa ei vielä ole. Opinnäytetyössä näkyy kyseisen varhaiskasvatusyksikön tarpeet varhaiskasvatuksen sosionomille, mutta käsitellään myös muuta varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaamista.
Opinnäytetyön päiväkirjaraportoinnin viikoittaisiksi teemoiksi valikoitui varhaiskasvatuksen arjen kannalta olennaisia teemoja sekä varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaan tutustuminen teoriatietoon peilaten. Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva on vielä uusi ja vieras, joten päiväkirjaraportoinnin kautta oli mahdollista päästä havainnoimaan varhaiskasvatuksen arjessa ilmeneviä tilanteita sekä haastattelemaan työntekijöitä heidän ajatuksistaan.
Tarkastelemalla varhaiskasvatuksen arkea ja haastattelemalla varhaiskasvatusyksikön työntekijöitä, saatiin luotua alustava ehdotus varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta kyseiseen varhaiskasvatusyksikköön. Opinnäytetyöstä on hyötyä yhteistyökumppanille, mutta myös muille varhaiskasvatuksen sosionomiksi valmistuville sekä varhaiskasvatusyksiköille, joille opinnäytetyö voi selkeyttää varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ja ammatillista osaamista. Kahdeksan viikkoa on lyhyt aika havainnoida varhaiskasvatuksen sosionomin työtä varhaiskasvatusyksikössä, jossa kyseistä työnkuvaa ei vielä ole. Opinnäytetyössä näkyy kyseisen varhaiskasvatusyksikön tarpeet varhaiskasvatuksen sosionomille, mutta käsitellään myös muuta varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaamista.