Työvälineopas lastensuojelun erityisyksikköön omaohjaajasuhteen vahvistamiseksi
Mattila, Laura; Kilpeläinen, Noona (2024)
Mattila, Laura
Kilpeläinen, Noona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320382
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda työvälineopas omaohjaajatyöskentelyn tueksi lastensuojelun sijaishuollon erityisyksikköön. Työvälineoppaan tavoitteena oli vahvistaa ohjaajan ja nuoren vuorovaikutussuhdetta sekä tukea nuorten osallisuutta sijaishuollon yksikössä ollessa. Opinnäytetyö toteutettiin Solum Yhtiöt Aves Oy Nuorten Vanamo yksikköön. Nuorten Vanamo on lastensuojelun erityisyksikkö 12–17-vuotiaille nuorille, joka sijaitsee Nummelassa. Työvälineoppaan tekeminen lähti toimeksiantajan tarpeesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui lastensuojelusta sekä suhdeperustaisesta työskentelystä. Keskeinen lähtökohta työllemme on, että omaohjaajasta saattaa tulla nuorelle yksi tärkeimmistä aikuisista sijaishuollon aikana.
Toteutimme kehittämistyömme aluksi kyselyn Nuorten Vanamon työntekijöille. Kyselyn vastauksien pohjalta valitsimme työvälineoppaaseen työvälineitä omaohjaajasuhteen vahvistamiseksi. Vastauksista nousi esiin sijoituksen alkuvaiheen suhteen luomisen tärkeys sekä aikuisen läsnäolo ja nuoren kanssa ajan viettämisen tärkeys.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi työvälineopas omaohjaajatyöskentelyyn vahvistamaan nuoren ja omaohjaajan suhdetta. Työvälineet oppaassa jaettiin kahteen eri työskentelyvaiheeseen, jotka olivat ”tutustutaan ja työskennellään” sekä ”kohti itsenäistymistä”. Työvälineopas tehtiin sähköisessä ja fyysisessä kansion muodossa. Työvälineet sopivat eri sijoituksen vaiheisiin käytettäväksi vuorovaikutussuhteen ja luottamuksen rakentumiseen sekä niiden ylläpitämiseen. Työvälineopasta on mahdollista jatkokehittää eri teemojen avulla tai laajemmin organisaation käyttöön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui lastensuojelusta sekä suhdeperustaisesta työskentelystä. Keskeinen lähtökohta työllemme on, että omaohjaajasta saattaa tulla nuorelle yksi tärkeimmistä aikuisista sijaishuollon aikana.
Toteutimme kehittämistyömme aluksi kyselyn Nuorten Vanamon työntekijöille. Kyselyn vastauksien pohjalta valitsimme työvälineoppaaseen työvälineitä omaohjaajasuhteen vahvistamiseksi. Vastauksista nousi esiin sijoituksen alkuvaiheen suhteen luomisen tärkeys sekä aikuisen läsnäolo ja nuoren kanssa ajan viettämisen tärkeys.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi työvälineopas omaohjaajatyöskentelyyn vahvistamaan nuoren ja omaohjaajan suhdetta. Työvälineet oppaassa jaettiin kahteen eri työskentelyvaiheeseen, jotka olivat ”tutustutaan ja työskennellään” sekä ”kohti itsenäistymistä”. Työvälineopas tehtiin sähköisessä ja fyysisessä kansion muodossa. Työvälineet sopivat eri sijoituksen vaiheisiin käytettäväksi vuorovaikutussuhteen ja luottamuksen rakentumiseen sekä niiden ylläpitämiseen. Työvälineopasta on mahdollista jatkokehittää eri teemojen avulla tai laajemmin organisaation käyttöön.