Vahvistusta vanhemmuuteen : varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyön kehittäminen
Tirkkonen, Henna; Leinonen, Pia (2024)
Tirkkonen, Henna
Leinonen, Pia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320385
Tiivistelmä
Tämän kehittämispohjaisen opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa vanhemmuutta varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyötä lisäämällä. Opinnäytetyö ja siihen liittyvä kehittämistehtävä toteutettiin yhteistyössä vantaalaisen varhaiskasvatusyksikön kanssa. Varhaiskasvatuksen arjessa on havaittu, että lasten pettymyksen sietokyky on madaltunut ja vanhempien on vaikea asettaa lapsilleen rajoja. Kasvatusyhteistyön näkökulmasta katsottuna, epäjohdonmukaiset kasvatussuunnat aiheuttavat lapselle hämmennystä siitä, kuinka toimia vaihtuvissa tilanteissa eri aikuisten kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä vuoropuhelua vanhempien ja varhaiskasvattajien välillä sekä lisätä ymmärrystä kasvatusyhteistyön merkityksestä lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle ja hyvinvoinnille.
Kehittämispohjaiselle opinnäytetyölle valittiin tulokulmaksi vanhempien näkökulma, ja sillä haluttiin selvittää, mihin he kokivat tarvitsevansa tukea vanhemmuudessa. Vanhempien kokemukset omasta vanhemmuudesta olivat erityisen tärkeitä, sillä vanhemmuuden tukeminen oli noussut esille niin varhaiskasvatuskeskusteluissa kuin varhaiskasvatusyksikön työntekijöiden ja johtoryhmän keskuudessakin. Opinnäytetyön tietoperustaan on kuvattu varhaiskasvatusta, varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyön merkitystä sekä vanhemmuutta. Vanhempien näkökulmaa lähdettiin selvittämään vanhemmille suunnatulla sähköisellä kyselyllä.
Vanhemmille suunnatun kyselyn tulosten perusteella kehitettiin aihekokonaisuuksia keskusteluiltoihin, joiden teemat olivat nousseet esille kyselyn vastauksista. Keskusteluillat toteutettiin verkkovälitteisesti TEAMS-alustalla. Vanhempien tavoittaminen keskusteluiltoihin oli haastavaa, vaikka kyselyn vastausten perusteella tarve vanhemmuuden tukemiseen nousi vahvasti esille. Keskusteluiltojen saaminen toimivaksi kokonaisuudeksi vaatii lisää kehittämistä. Vanhempien osallistamisen lisääminen varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyöhön tarvitsee varhaiskasvattajilta aktiivisuutta välittämään tarvittavaa tietoa, ja muistuttamaan varhaiskasvatusyksikön tapahtumista. Tämä korostuu etenkin niiden vanhempien kohdalla, joiden kotikieli on joku muu kuin suomi. Vanhemmilta saadun palautteen perusteella he suhtautuivat myönteisesti keskusteluiltojen järjestämiseen etätapahtumana, sekä kokivat selkeät keskusteluaiheet toimiviksi. Tulevaisuudessa tämän kaltaiselle vanhemmuutta vahvistavalle toiminnalle on selkeä tarve, ja keskusteluiltojen säännöllinen toteutuminen vahvistaisi varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyötä.
Asiasanat: vanhemmuus, kaverivanhemmuus, varhaiskasvatus, kasvatusyhteistyö
Kehittämispohjaiselle opinnäytetyölle valittiin tulokulmaksi vanhempien näkökulma, ja sillä haluttiin selvittää, mihin he kokivat tarvitsevansa tukea vanhemmuudessa. Vanhempien kokemukset omasta vanhemmuudesta olivat erityisen tärkeitä, sillä vanhemmuuden tukeminen oli noussut esille niin varhaiskasvatuskeskusteluissa kuin varhaiskasvatusyksikön työntekijöiden ja johtoryhmän keskuudessakin. Opinnäytetyön tietoperustaan on kuvattu varhaiskasvatusta, varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyön merkitystä sekä vanhemmuutta. Vanhempien näkökulmaa lähdettiin selvittämään vanhemmille suunnatulla sähköisellä kyselyllä.
Vanhemmille suunnatun kyselyn tulosten perusteella kehitettiin aihekokonaisuuksia keskusteluiltoihin, joiden teemat olivat nousseet esille kyselyn vastauksista. Keskusteluillat toteutettiin verkkovälitteisesti TEAMS-alustalla. Vanhempien tavoittaminen keskusteluiltoihin oli haastavaa, vaikka kyselyn vastausten perusteella tarve vanhemmuuden tukemiseen nousi vahvasti esille. Keskusteluiltojen saaminen toimivaksi kokonaisuudeksi vaatii lisää kehittämistä. Vanhempien osallistamisen lisääminen varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyöhön tarvitsee varhaiskasvattajilta aktiivisuutta välittämään tarvittavaa tietoa, ja muistuttamaan varhaiskasvatusyksikön tapahtumista. Tämä korostuu etenkin niiden vanhempien kohdalla, joiden kotikieli on joku muu kuin suomi. Vanhemmilta saadun palautteen perusteella he suhtautuivat myönteisesti keskusteluiltojen järjestämiseen etätapahtumana, sekä kokivat selkeät keskusteluaiheet toimiviksi. Tulevaisuudessa tämän kaltaiselle vanhemmuutta vahvistavalle toiminnalle on selkeä tarve, ja keskusteluiltojen säännöllinen toteutuminen vahvistaisi varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyötä.
Asiasanat: vanhemmuus, kaverivanhemmuus, varhaiskasvatus, kasvatusyhteistyö