Jaetun johtamisen toimintamallin kehittäminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Parkkinen, Kati (2024)
Parkkinen, Kati
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320360
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen kohdeorganisaationa oli yksityinen varhaiskasvatuksen toimija. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa jaetun johtajuuden toimintamalli tukemaan yksiköiden johtajuutta. Tavoitteena oli uudistaa ja vahvistaa olemassa olevia organisaation käytänteitä johtajuudesta sekä kehittää toimintamallia yhdessä yhteistyökumppanin kanssa. Toimintamallin tavoitteena on tukea päiväkodin johtajaa omassa työssään, mutta myös selkeyttää työtehtäviä ja työnkuvia.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla päiväkodin johtaja ja yksiköiden varhaiskasvatuksen opettajia, minkä jälkeen järjestettiin työpaja päiväkodin johtajalle ja vastuuopettajille. Teemahaastatteluista nousseita kehittämisenkohteita työstettiin työpajassa. Työpajassa pyrittiin yhteiskehittämällä kehittämään jaetun johtajuuden toimintamallia sekä keräämään työyhteisön jäsenten ajatuksia esiin nostetuista kehittämiskohteista. Työpajoista saadun tiedon avulla viimeisteltiin toimintamalli sekä toimintasuositukset työyhteisölle.
Haastattelujen ja työpajatyöskentelyn pohjalta syntyi toimintamalli, jossa kiinnitetään huomiota yksikön selkeiden rakenteiden luomiseen, jaetun johtajuuden lisäämiseen, vastuuopettajan roolin selkeyttämiseen ja pedagogisen johtamisen käyttöön yhteisenä työvälineenä. Kehittämistyö osoitti, että jaettu pedagoginen johtajuus tarvitsee onnistuakseen sitoutumista, yhteistä ymmärrystä, vuorovaikutusta ja itseohjautuvuutta.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla päiväkodin johtaja ja yksiköiden varhaiskasvatuksen opettajia, minkä jälkeen järjestettiin työpaja päiväkodin johtajalle ja vastuuopettajille. Teemahaastatteluista nousseita kehittämisenkohteita työstettiin työpajassa. Työpajassa pyrittiin yhteiskehittämällä kehittämään jaetun johtajuuden toimintamallia sekä keräämään työyhteisön jäsenten ajatuksia esiin nostetuista kehittämiskohteista. Työpajoista saadun tiedon avulla viimeisteltiin toimintamalli sekä toimintasuositukset työyhteisölle.
Haastattelujen ja työpajatyöskentelyn pohjalta syntyi toimintamalli, jossa kiinnitetään huomiota yksikön selkeiden rakenteiden luomiseen, jaetun johtajuuden lisäämiseen, vastuuopettajan roolin selkeyttämiseen ja pedagogisen johtamisen käyttöön yhteisenä työvälineenä. Kehittämistyö osoitti, että jaettu pedagoginen johtajuus tarvitsee onnistuakseen sitoutumista, yhteistä ymmärrystä, vuorovaikutusta ja itseohjautuvuutta.