LVIS-hankkeen osakasmuutosprosessi : osakasmuutoksen tekniset ja yhtiön päätöksen edellytykset
Amé, Elina (2024)
Amé, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää eri osapuolien toimintatavat osakasmuutoksien hyväksymiseksi LVIS-hankkeen aikana. Työssä keskityttiin niihin vaiheisiin, jotka vaikuttavat tilaajan ja valvojan tehtäviin.
Tutkimus suoritettiin lähdetutkimuksena ja haastatteluiden avulla. Materiaalina käytettiin Rakennustieto Oy:n ohjekortteja ja rakennusalan kirjallisuutta. Työtä varten haastateltiin isännöitsijätoimistojen, Suomen Isännöintiliitto ry:n, Suomen Kiinteistöliitto ry:n, Helsingin kaupungin rakennusvalvonnan ja lakiasiaintoimistojen asiantuntijoita.
Opinnäytetyön lopputuloksena parannettiin toimeksiantajayrityksen nykyisiä laatujärjestelmiä sekä laadittiin LVIS-hankkeen osakasmuutosmenettelyn prosessikuvaus ja siihen liittyvät toimenpiteet. Prosessin tarkastelun päätavoitteena oli palvelun kehittäminen ja toiminnan tehostaminen.
Opinnäytetyö toimii tietopakettina, joka kiteyttää taloyhtiöiden osakasmuutosmenettelyyn asiaankuuluvat seikat. Jatkokehityskohteena tutkimuksessa nousi esiin säännöllisen viestinnän ja jatkuvan tiedottamisen edistäminen osakkaiden suuntaan. The purpose of the thesis was to examine the procedures of different parties for approving shareholder modifications during the Heat, Water, Ventilation and Electricity (hereafter “LVIS”) project. The focus of the thesis was on the stages that affect the tasks of the client and the supervisor.
The research was conducted through analyzing relevant literature sources and performing interviews. The literature materials included guidelines from Construction Information Co and literature related to the construction industry. Experts from property management companies, the Finnish Real Estate Management Federation, the Finnish Real Estate Federation, City of Helsinki Building Control Services and legal firms were interviewed.
As a result of the thesis, the quality systems of the client company were improved, and a process description for shareholder modifications in LVIS projects was created, along with related measures. The main goal of examining the process was to enhance service delivery and operational efficiency.
The thesis serves as an information package which summaries some of the relevant information on shareholder modification procedures in housing companies. It was detected as a result of the research that an area for further research and development is improving regular communication and continuous information dissemination to shareholders.
Tutkimus suoritettiin lähdetutkimuksena ja haastatteluiden avulla. Materiaalina käytettiin Rakennustieto Oy:n ohjekortteja ja rakennusalan kirjallisuutta. Työtä varten haastateltiin isännöitsijätoimistojen, Suomen Isännöintiliitto ry:n, Suomen Kiinteistöliitto ry:n, Helsingin kaupungin rakennusvalvonnan ja lakiasiaintoimistojen asiantuntijoita.
Opinnäytetyön lopputuloksena parannettiin toimeksiantajayrityksen nykyisiä laatujärjestelmiä sekä laadittiin LVIS-hankkeen osakasmuutosmenettelyn prosessikuvaus ja siihen liittyvät toimenpiteet. Prosessin tarkastelun päätavoitteena oli palvelun kehittäminen ja toiminnan tehostaminen.
Opinnäytetyö toimii tietopakettina, joka kiteyttää taloyhtiöiden osakasmuutosmenettelyyn asiaankuuluvat seikat. Jatkokehityskohteena tutkimuksessa nousi esiin säännöllisen viestinnän ja jatkuvan tiedottamisen edistäminen osakkaiden suuntaan.
The research was conducted through analyzing relevant literature sources and performing interviews. The literature materials included guidelines from Construction Information Co and literature related to the construction industry. Experts from property management companies, the Finnish Real Estate Management Federation, the Finnish Real Estate Federation, City of Helsinki Building Control Services and legal firms were interviewed.
As a result of the thesis, the quality systems of the client company were improved, and a process description for shareholder modifications in LVIS projects was created, along with related measures. The main goal of examining the process was to enhance service delivery and operational efficiency.
The thesis serves as an information package which summaries some of the relevant information on shareholder modification procedures in housing companies. It was detected as a result of the research that an area for further research and development is improving regular communication and continuous information dissemination to shareholders.