Disinformaatio kyberturvallisuusriskinä
Forma, Tommi (2024)
Forma, Tommi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420619
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella mitä on disinformaatio, minkälaisia seurauksia sillä on sekä sen vaikutuksia kyberturvallisuuteen. Opinnäytetyössä selvitetään kriittisen lukutaidon merkitystä disinformaation torjunnassa, sekä kriittisen lukutaidon kehittymistä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on EU-rahoitteinen projekti Immune2Infodemic.
Opinnäytetyössä käydään läpi disinformaation perusteita, miten disinformaatio muodostuu, leviää ja mitä vaikutuksia sillä on. Työssä käsitellään myös disinformaatiota osana informaatiovaikuttamista sekä kriittisen lukutaidon kehittymistä ja merkitystä disinformaation torjunnassa.
Opinnäytetyön tietopohja perustuu luotettavissa lähtiessä julkaistuihin artikkeleihin, kirjoihin ja tutkimuksiin, jotka käsittelevät disinformaatiota, kyberturvallisuutta, informaatiovaikuttamista sekä näiden yhtymäkohtia.
Opinnäytetyössä käytetään dokumenttianalyysia, jolla tarkastellaan aiheeseen soveltuvia ja ajankohtaisia julkaisuja. Analyysin pohjalta saadaan johtopäätöksiä disinformaation tilasta, vaikutuksista sekä kriittisen lukutaidon merkityksestä ja muodostumisesta.
Opinnäytetyössä käydään läpi disinformaation perusteita, miten disinformaatio muodostuu, leviää ja mitä vaikutuksia sillä on. Työssä käsitellään myös disinformaatiota osana informaatiovaikuttamista sekä kriittisen lukutaidon kehittymistä ja merkitystä disinformaation torjunnassa.
Opinnäytetyön tietopohja perustuu luotettavissa lähtiessä julkaistuihin artikkeleihin, kirjoihin ja tutkimuksiin, jotka käsittelevät disinformaatiota, kyberturvallisuutta, informaatiovaikuttamista sekä näiden yhtymäkohtia.
Opinnäytetyössä käytetään dokumenttianalyysia, jolla tarkastellaan aiheeseen soveltuvia ja ajankohtaisia julkaisuja. Analyysin pohjalta saadaan johtopäätöksiä disinformaation tilasta, vaikutuksista sekä kriittisen lukutaidon merkityksestä ja muodostumisesta.
