Miten saada lapset ymmärtämään ja oppimaan turvallisuusasioita?
Merenkivi, Anja (2024)
Merenkivi, Anja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, miten saada lapset ymmärtämään ja oppimaan turvallisuusasioita. Opinnäytetyössä tutkittiin ja kehitettiin Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesille lastenturvallisuuteen liittyvää kokonaisuutta oikeusmuotoilun ja palvelumuotoilu keinoin. Turvallisen elämän perusta rakennetaan jo lapsena, jonka vuoksi työn tavoitteena oli ohjata ja opastaa lapsista tulevaisuuden turvallisuusosaajia. Kehittämistehtävässä etsittiin keinoja ja työkaluja, joilla lapset saadaan kiinnostumaan ja oppimaan turvallisuusasioista heitä innostavalla tavalla.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista menetelmää pohjana empiiriselle sisällönanalyysille. Työn tietoperusta keskittyi lähdekirjallisuuteen kasvatuspsykologiasta ja muistin toiminnasta sekä aiheeseen liittyvään lainsäädäntöön. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tietoa kerättiin teemahaastatteluilla, lomakemallisella verkkokyselyllä sekä tutustumalla jo olemassa oleviin materiaaleihin. Näiden materiaalien ja aineistojen yhdistämisellä ja niistä tehdyn sisällönanalyysin johtopäätöksillä työ eteni kehitysvaiheeseen, jossa etsittiin keinoja ja työkaluja, joilla turvallisuustietoa voi välittää lapsille. Kehittämisessä kuultiin myös lapsia.
Kehitystyön tuloksena syntyi turvallisuushahmo Tuke, joka toimii Tukesin turvallisuuskasvatuksen kasvona – lapsia miellyttävänä sekä innostavana turvallisuustiedonvälittäjänä. Tietoperusta, teemahaastattelut ja lomakekyselyt osoittivat kehitystyön tarpeen ja tuloksen monikäyttöisyyden.
Hahmon ja lapsille suunnatun turvallisuuskasvatuskonseptin kehittäminen Tukesissa ei lopu opinnäytetyön valmistumiseen, vaan hahmon, opetusmateriaalien sekä vierailukonseptien kehittäminen jatkuu.
Asiasanat: turvallisuus, lapset, kasvatus
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista menetelmää pohjana empiiriselle sisällönanalyysille. Työn tietoperusta keskittyi lähdekirjallisuuteen kasvatuspsykologiasta ja muistin toiminnasta sekä aiheeseen liittyvään lainsäädäntöön. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tietoa kerättiin teemahaastatteluilla, lomakemallisella verkkokyselyllä sekä tutustumalla jo olemassa oleviin materiaaleihin. Näiden materiaalien ja aineistojen yhdistämisellä ja niistä tehdyn sisällönanalyysin johtopäätöksillä työ eteni kehitysvaiheeseen, jossa etsittiin keinoja ja työkaluja, joilla turvallisuustietoa voi välittää lapsille. Kehittämisessä kuultiin myös lapsia.
Kehitystyön tuloksena syntyi turvallisuushahmo Tuke, joka toimii Tukesin turvallisuuskasvatuksen kasvona – lapsia miellyttävänä sekä innostavana turvallisuustiedonvälittäjänä. Tietoperusta, teemahaastattelut ja lomakekyselyt osoittivat kehitystyön tarpeen ja tuloksen monikäyttöisyyden.
Hahmon ja lapsille suunnatun turvallisuuskasvatuskonseptin kehittäminen Tukesissa ei lopu opinnäytetyön valmistumiseen, vaan hahmon, opetusmateriaalien sekä vierailukonseptien kehittäminen jatkuu.
Asiasanat: turvallisuus, lapset, kasvatus
