Asiakastyytyväisyystutkimus : Kokkolan Cafe Eden Oy
Pyykölä, Amanda (2024)
Pyykölä, Amanda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyystutkimus. Tutkimus toteutettiin lounas- ja kahvilapalveluita tarjoavalle yritykselle, Kokkolan Cafe Eden Oy:lle. Työn tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen asiakastyytyväisyyttä asiakaskyselyn avulla. Asiakastyytyväisyyttä tutkittiin toiminnan eri osa-alueilla. Näitä osa-alueita olivat asiakaspalvelu, tuotteet sekä palveluympäristö. Toimeksiantajan toiveiden mukaisesti selvitettiin myös asiakkaiden mahdollisia toiveita yritystä koskien.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin palveluympäristöä, asiakkaita ja asiakaspalvelua sekä tuotteita ja niiden saatavuutta ja hinnoittelua. Lisäksi teoriassa käytiin läpi asiakastyytyväisyyttä ja sen seurantaa ja mittausta. Asiakastyytyväisyyttä pohdittiin myös asiakaskeskeisyyden sekä asiakaskokemuksen kautta.
Tutkimuksen teoriaosuus pohjautui kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen. Aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake. Kysely oli sekä sähköisenä kyselynä että paperisena kyselynä. Kysymykset ja vastausvaihtoehdot olivat molemmissa samat. Monivalintakysymysten lisäksi kyselyssä oli yksi avoin kysymys.
Kysely toteutettiin 16.3. –30.3.2024 välisenä aikana ja kyselyyn vastattiin yhteensä 75 kertaa. Tuloksia analysoitiin tilastollisten menetelmien avulla. Tuloksista tehtiin myös erilaisia päätelmiä ja yleistyksiä. Tuloksien mukaan vastaajat olivat hyvin tyytyväisiä sekä yrityksen tuotteisiin ja palveluihin että palveluympäristöön. Kehitysideoita tuli kuitenkin lounasta ja yrityksen tiloja koskien.
Tutkimuksen avulla saatiin aikaan erilaisia tuloksia ja kehitysideoita, joita toimeksiantajayritys voi hyödyntää tulevassa toiminnassaan. Yritys voi kehitysideoiden avulla mahdollisesti myös parantaa asiakastyytyväisyyden tasoa tulevaisuudessa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin palveluympäristöä, asiakkaita ja asiakaspalvelua sekä tuotteita ja niiden saatavuutta ja hinnoittelua. Lisäksi teoriassa käytiin läpi asiakastyytyväisyyttä ja sen seurantaa ja mittausta. Asiakastyytyväisyyttä pohdittiin myös asiakaskeskeisyyden sekä asiakaskokemuksen kautta.
Tutkimuksen teoriaosuus pohjautui kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen. Aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake. Kysely oli sekä sähköisenä kyselynä että paperisena kyselynä. Kysymykset ja vastausvaihtoehdot olivat molemmissa samat. Monivalintakysymysten lisäksi kyselyssä oli yksi avoin kysymys.
Kysely toteutettiin 16.3. –30.3.2024 välisenä aikana ja kyselyyn vastattiin yhteensä 75 kertaa. Tuloksia analysoitiin tilastollisten menetelmien avulla. Tuloksista tehtiin myös erilaisia päätelmiä ja yleistyksiä. Tuloksien mukaan vastaajat olivat hyvin tyytyväisiä sekä yrityksen tuotteisiin ja palveluihin että palveluympäristöön. Kehitysideoita tuli kuitenkin lounasta ja yrityksen tiloja koskien.
Tutkimuksen avulla saatiin aikaan erilaisia tuloksia ja kehitysideoita, joita toimeksiantajayritys voi hyödyntää tulevassa toiminnassaan. Yritys voi kehitysideoiden avulla mahdollisesti myös parantaa asiakastyytyväisyyden tasoa tulevaisuudessa.