TikTok-sisältöstrategia kohdeyritykselle Wonderland Coworking
Wify, Caroly; Jokinen, Noora (2024)
Wify, Caroly
Jokinen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420687
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kohdeyritys Wonderland Coworking voi hyödyntää TikTokia näkyvyyden lisäämiseksi, brändimielikuvan vahvistamiseksi ja uuden kohderyhmän tavoittamiseksi osana markkinointistrategiaa. Kehittämistehtävän tarkoitus oli käynnistää toimeksiantajayrityksen TikTok-tili, toteuttaa esimerkkisisältöä saaduilla tutkimustuloksilla ja laatia selkeät toimintamallit tilin ylläpitämiseksi jatkoa varten. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee sosiaalisen median markkinoinnin nykytilaa, trendejä ja kuluttajakäyttäytymistä, keskittyen erityisesti TikTokin rooliin sosiaalisen median alustana ja sen tarjoamiin markkinointimahdollisuuksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston hankintaan käytettiin kahta menetelmää. Käytetyt menetelmät ovat teemahaastattelut ja benchmarking-analyysi. Teemahaastatteluilla pyrittiin selvittämään kohderyhmän TikTokin käyttötottumuksia, mieltymyksiä ja käsityksiä yrityksistä TikTok-alustalla. Benchmarking-analyysissä taas tarkasteltiin suuren näkyvyyden saavuttaneiden yritysten TikTok-sisällöntuotantoa.
Tämän opinnäytetyön tulokset tukevat täysin kerättyä teoriaa siitä, millaista sisältöä kohderyhmä haluaa TikTokissa katsoa ja millaiset videot herättävät katsojan mielenkiinnon. Kerätyn tietoperustan ja tutkimusaineiston perusteella tavoitteena on tuottaa sisältöä, joka on sekä viihdyttävää että informatiivista, ja joka rohkaisee käyttäjiä sitoutumaan, tykkäämään, jakamaan ja kommentoimaan. Videoiden luomisessa pyritään tarjoamaan arvokasta tietoa tietyistä aiheista, mutta se tehdään hauskalla ja viihdyttävällä tavalla, joka saa käyttäjät sitoutumaan sisältöön. Tällaisella strategialla pyritään edistämään sisällön näkyvyyttä ja tavoittamaan laajempi yleisö. Tykkäyksien lisäksi on tärkeää saavuttaa pysyvää seuraajakuntaa. Tämän tutkimuksen tuloksena yritys sai kattavan tietopaketin TikTok-markkinoinnista sekä kohdennetun sisältöstrategian uuden alustan hyödyntämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston hankintaan käytettiin kahta menetelmää. Käytetyt menetelmät ovat teemahaastattelut ja benchmarking-analyysi. Teemahaastatteluilla pyrittiin selvittämään kohderyhmän TikTokin käyttötottumuksia, mieltymyksiä ja käsityksiä yrityksistä TikTok-alustalla. Benchmarking-analyysissä taas tarkasteltiin suuren näkyvyyden saavuttaneiden yritysten TikTok-sisällöntuotantoa.
Tämän opinnäytetyön tulokset tukevat täysin kerättyä teoriaa siitä, millaista sisältöä kohderyhmä haluaa TikTokissa katsoa ja millaiset videot herättävät katsojan mielenkiinnon. Kerätyn tietoperustan ja tutkimusaineiston perusteella tavoitteena on tuottaa sisältöä, joka on sekä viihdyttävää että informatiivista, ja joka rohkaisee käyttäjiä sitoutumaan, tykkäämään, jakamaan ja kommentoimaan. Videoiden luomisessa pyritään tarjoamaan arvokasta tietoa tietyistä aiheista, mutta se tehdään hauskalla ja viihdyttävällä tavalla, joka saa käyttäjät sitoutumaan sisältöön. Tällaisella strategialla pyritään edistämään sisällön näkyvyyttä ja tavoittamaan laajempi yleisö. Tykkäyksien lisäksi on tärkeää saavuttaa pysyvää seuraajakuntaa. Tämän tutkimuksen tuloksena yritys sai kattavan tietopaketin TikTok-markkinoinnista sekä kohdennetun sisältöstrategian uuden alustan hyödyntämiseksi.