Tunnelmamuotoilu : viisi aistia tunnelmamuotoilun keinona
Paronen, Birgit (2024)
Paronen, Birgit
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten moniaistillisia tunnelmamuotoilun keinoja toteutetaan ja hyödynnetään palvelu- ja vieraanvaraisuusalla.
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin tunnelmamuotoilu, koska se on ajankohtainen ja uudenaikainen tapa johtaa liiketoimintaa. Se vaikuttaa myös asiakaskokemukseen. Työssä haluttiin tuoda esille erityisesti viiden aistin merkitystä tunnelman syntymisessä, ja lisätä tunnelmamuotoilun tunnettavuutta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusosuudessa haastateltiin kahta paikallista palvelualan yrittäjää Lappeenrannasta. Tutkimuskysymykset muodostettiin hyödyntämällä opinnäytetyön teoriaa.
Haastatteluiden tuloksien perusteella todetaan, että molemmat yritykset käyttävät moniaistillisia tunnelmanmuotoilun keinoja monipuolisesti. Haastatteluissa ilmenee, että erityisesti näköaistin avulla havaittavia asioita toteutetaan yrityksissä eniten. Tulokset osoittavat, että visuaalisuus ja kauniit elementit vaikuttavat tunnelmamuotoiluun molemmissa yrityksissä. The goal of the thesis was to investigate how multisensory based atmosphere design is utilized and implemented in hospitality and service industry. Atmosphere design was chosen as a topic of the thesis because it is a modern and topical method to manage business. It also affects the customer experience. Study wanted to introduce especially how five senses affects to create atmosphere design. In addition, the meaning was to publicize atmosphere design.
Study was utilized a qualitative research method. Two local entrepreneurs from Lappeenranta were interviewed. The interview questions were based on the theory of the thesis.
The results show that both companies use multisensory tools widely in business. Especially the factors that affects observations made with sense of sight, emerges strongly in the results. Visuality and beautiful elements for example products are significant things in the research results.
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin tunnelmamuotoilu, koska se on ajankohtainen ja uudenaikainen tapa johtaa liiketoimintaa. Se vaikuttaa myös asiakaskokemukseen. Työssä haluttiin tuoda esille erityisesti viiden aistin merkitystä tunnelman syntymisessä, ja lisätä tunnelmamuotoilun tunnettavuutta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusosuudessa haastateltiin kahta paikallista palvelualan yrittäjää Lappeenrannasta. Tutkimuskysymykset muodostettiin hyödyntämällä opinnäytetyön teoriaa.
Haastatteluiden tuloksien perusteella todetaan, että molemmat yritykset käyttävät moniaistillisia tunnelmanmuotoilun keinoja monipuolisesti. Haastatteluissa ilmenee, että erityisesti näköaistin avulla havaittavia asioita toteutetaan yrityksissä eniten. Tulokset osoittavat, että visuaalisuus ja kauniit elementit vaikuttavat tunnelmamuotoiluun molemmissa yrityksissä.
Study was utilized a qualitative research method. Two local entrepreneurs from Lappeenranta were interviewed. The interview questions were based on the theory of the thesis.
The results show that both companies use multisensory tools widely in business. Especially the factors that affects observations made with sense of sight, emerges strongly in the results. Visuality and beautiful elements for example products are significant things in the research results.