Roihusten perhe -materiaalin käyttö varhaiskasvatuksessa
Tahvanainen, Nina; Tilander, Renja (2024)
Tahvanainen, Nina
Tilander, Renja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420710
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön on olemassa lukuisia työmenetelmiä, joista täytyy osata valita sopiva jokaiseen hetkeen. Roihusten perhe -materiaali on yksi näistä pedagogisista menetelmistä ja se on tehty avuksi kielen kehityksen tukemiseen. Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin varhaiskasvatuksen ja Kipinäkeskuksen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Roihusten perhe -materiaalin käyttöä varhaiskasvatuksessa pedagogisena menetelmänä. Tavoitteena oli lisätä tietoa Roihusten perhe -materiaalista käytännön työssä varhaiskasvatuksessa kielen kehityksen tukena.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui teemoihin sopivasta teoriatiedosta varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan, kielen kehitykseen ja työmenetelmiin liittyen. Näistä aiheista hyödynnettiin kirjallisuutta sekä sähköisiä materiaaleja. Lisäksi tietoperusta pohjautui valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja varhaiskasvatuslakiin.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla alkuvuoden 2024 aikana. Opinnäytetyöhön valikoitui haastateltaviksi viisi kieli- ja kulttuuriopettajaa Espoosta. Kerätty haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset jaettiin yläluokiksi, joiksi muodostui Roihuset-materiaalin käyttö varhaiskasvatuksessa, Roihuset-materiaalin kohderyhmät ja mukauttaminen niitä varten sekä arviot Roihuset-materiaalista.
Tehdystä tutkimuksesta selviää, että Roihusten perhe -materiaalia käytetään haastateltavien toimintaympäristössä eniten tukemaan suomen kielen oppimista toisena kielenä. Materiaalia käytetään mukana arjessa, mutta eniten se keskittyy pienryhmähetkiin, joissa lapsia ei ole eroteltu kielellisen taitotason mukaan, ja siksi kasvattajan oma taito soveltaa on suuressa roolissa. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa Roihusten perhe -materiaalista työmenetelmänä varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää menetelmän kehittämiseen eri käyttöympäristöt huomioiden.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui teemoihin sopivasta teoriatiedosta varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan, kielen kehitykseen ja työmenetelmiin liittyen. Näistä aiheista hyödynnettiin kirjallisuutta sekä sähköisiä materiaaleja. Lisäksi tietoperusta pohjautui valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja varhaiskasvatuslakiin.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla alkuvuoden 2024 aikana. Opinnäytetyöhön valikoitui haastateltaviksi viisi kieli- ja kulttuuriopettajaa Espoosta. Kerätty haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset jaettiin yläluokiksi, joiksi muodostui Roihuset-materiaalin käyttö varhaiskasvatuksessa, Roihuset-materiaalin kohderyhmät ja mukauttaminen niitä varten sekä arviot Roihuset-materiaalista.
Tehdystä tutkimuksesta selviää, että Roihusten perhe -materiaalia käytetään haastateltavien toimintaympäristössä eniten tukemaan suomen kielen oppimista toisena kielenä. Materiaalia käytetään mukana arjessa, mutta eniten se keskittyy pienryhmähetkiin, joissa lapsia ei ole eroteltu kielellisen taitotason mukaan, ja siksi kasvattajan oma taito soveltaa on suuressa roolissa. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa Roihusten perhe -materiaalista työmenetelmänä varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää menetelmän kehittämiseen eri käyttöympäristöt huomioiden.