Käyttäjäkokemuksen kehittäminen osana matka- ja kuluhallintatoimintoja : case Yritys X
Wikström, Heidi (2024)
Wikström, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420684
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli käyttäjäkokemuksen kehittäminen osana matka- ja kuluhallintatoimintoja. Kehittämistehtävä toteutettiin toimeksiantona asiantuntijaorganisaatiolle Yritys X:lle. Tarkoituksena oli kehittää yrityksen sisäisiä toimintoja ja erityisesti juuri taloushallinnon toimintoja. Opinnäytetyön tuloksena Yritys X:lle esiteltiin konkreettisia kehitysehdotuksia käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.
Teoriaosuus käsitteli taloushallintoa sekä matka- ja kuluhallintatoimintoja yksityiskohtaisesti. Teoriaosuus matka- ja kuluhallintatoiminnoista sisälsi myös prosessin läpikäymisen ja kehittämisen. Näiden lisäksi perehdyttiin paremmin käyttäjäkokemukseen ja sitä kautta työntekijäkokemukseen. Erityisesti otettiin huomioon käyttäjä- sekä työntekijäkokemuksen digitalisoituminen ja sen merkitys organisaation toiminnassa.
Tutkimusmenetelmänä kehittämistehtävässä käytettiin määrällistä tutkimusta. Aineiston keruumenetelmänä toimi kaksi kyselyä kahdelle eri kohderyhmälle. Tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta, koska se sopi täydellisesti opinnäytetyöhön, jossa toimeksiantaja Yritys X tavoitteli kehitysehdotuksia ja uusia ideoita.
Kehittämistehtävän lopputuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle ja tapoja niiden toteuttamiseen. Tutkimuksessa selvisi, että kyselyn vastaajat toivovat muutoksia nykyisiin käytäntöihin ja varsinkin digitaaliseen puoleen, erityisesti automatisaatioon, toivotaan keskittyvän muiden kehittämiskohteiden lisäksi. Opinnäytetyö tarjoaa näin arvokasta tietoa ja käytännön suosituksia organisaation jatkokehitykseen käyttäjäkokemuksen näkökulmasta.
Teoriaosuus käsitteli taloushallintoa sekä matka- ja kuluhallintatoimintoja yksityiskohtaisesti. Teoriaosuus matka- ja kuluhallintatoiminnoista sisälsi myös prosessin läpikäymisen ja kehittämisen. Näiden lisäksi perehdyttiin paremmin käyttäjäkokemukseen ja sitä kautta työntekijäkokemukseen. Erityisesti otettiin huomioon käyttäjä- sekä työntekijäkokemuksen digitalisoituminen ja sen merkitys organisaation toiminnassa.
Tutkimusmenetelmänä kehittämistehtävässä käytettiin määrällistä tutkimusta. Aineiston keruumenetelmänä toimi kaksi kyselyä kahdelle eri kohderyhmälle. Tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta, koska se sopi täydellisesti opinnäytetyöhön, jossa toimeksiantaja Yritys X tavoitteli kehitysehdotuksia ja uusia ideoita.
Kehittämistehtävän lopputuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle ja tapoja niiden toteuttamiseen. Tutkimuksessa selvisi, että kyselyn vastaajat toivovat muutoksia nykyisiin käytäntöihin ja varsinkin digitaaliseen puoleen, erityisesti automatisaatioon, toivotaan keskittyvän muiden kehittämiskohteiden lisäksi. Opinnäytetyö tarjoaa näin arvokasta tietoa ja käytännön suosituksia organisaation jatkokehitykseen käyttäjäkokemuksen näkökulmasta.